De Tweede Wereldoorlog herdacht
Lesbrieven voor geschiedenis en maatschappijleer
In Nederland vindt op 4 mei de dodenherdenking plaats en op 5 mei vieren wij de Bevrijding en dat we sindsdien in vrijheid leven.
Het accent is inmiddels verschoven van 'bevrijding' (terugkijkend) naar 'vrijheid' (vooruitkijkend). Maar hoe herdenkt Duitsland aan de andere kant de oorlog? Het Duitsland Instituut ontwikkelde twee lesbrieven over dit thema, ter behandeling in de lessen geschiedenis of maatschappijleer.
In de twee klassikale lessen is er aandacht voor de Nederlandse herdenkingsgeschiedenis van 4 mei en er wordt uitgelegd hoe in Duitsland de Tweede Wereldoorlog herdacht wordt.
De lessen geven de gelegenheid met scholieren te praten over thematiek die net iets verder reikt dan het feitelijke historische verhaal. Het gaat over de vraag: hoe verwerk je een besmet verleden? Maakt het verschil in de verwerking, of je een oorlog wint of verliest? Hoe dan? Verandert het karakter van herdenkingen als de laatste generatie die de oorlog heeft meegemaakt overleden is? Zijn er wat dat betreft verschillen tussen Nederland en Duitsland? Hoe herdenk je als dader, hoe herdenk je als slachtoffer?
Download hier de gratis PDF: Lesbrief 'De Tweede Wereldoorlog herdacht' voor geschiedenis
Download hier de bijbehorende PPT: 'De Tweede Wereldoorlog herdacht' voor geschiedenis
Daarnaast biedt het Duitsland Instituut verschillende manieren om het thema Holocaust en herdenking bij leerlingen onder de aandacht te brengen.
Webquests
- In de twee webquests verplaatsen de leerlingen zich in een Duitse familie in Duitsland in twee tijdsblokken rond de Tweede Wereldoorlog. Doormiddel van tekst en opdrachten wordt de situatie in Duitsland leerlingen toegelicht en op verhalende manier begrijpelijk gemaakt.
- Webquest het derde rijk (1933 - 1938)
- Webquest Tweede Wereldoorlog (1939 - 1945)
- Webquest het derde rijk (1933 - 1938)
Duitsland 1918-1945
- De periode 1918 - 1945 in de Duitse geschiedenis hebben we samengevat in een tijdlijn. Op deze tijdlijn staan belangrijke gebeurtenissen en begrippen. Dit is afgestemd op de examens Havo en Vwo en is dus ook een goede houvast voor leerlingen. Voor docenten is er ook een Kahoot-Quiz ontwikkeld om leerlingen spelenderwijs te testen op opgedane kennis.
Naslagwerk Holocaust
- In ons naslagwerk over de Duitse geschiedenis, vindt u ook een pagina over de Holocaust. Daarnaast kunt u de andere hoofdstukken raadplegen voor andere relevante themas in de geschiedenis.
Der Untergang
- Het gebruik van film in geschiedenisles kan verhelderend werken voor leerlingen. Der Untergang is een goede vertoning van het einde van de Tweede Wereldoorlog. Zowel de film als onze opdrachten zijn het meest toegankelijk voor leerlingen in de bovenbouw van Havo en Vwo.
Frühstücksei
- Het Frühstücksei is de wekelijkse actualiteitenrubriek van het DIA. Het Frühstücksei bestaat uit een actueel thema en bevat zowel informatie als opdrachten voor leerlingen. De onderstaande zijn oorlogsgerelateerd.
- Freiheit (2021)
- Holocaust-Gedenktag (2017)
- 70 Jahre Kriegsende in Deutschland (2015)
- 70 Jahre Befreiung Auschwitz (2015)
- Auschwitz-Gedenktag (2014)