Communicatie
Website
De website duitslandinstituut.nl is een belangrijk communicatiemiddel van het DIA. De site biedt informatie over het instituut en zijn activiteiten, maar ook onderwijsmateriaal en onderzoeksrapporten, bijvoorbeeld over het vak Duits.
De redactie Duitslandweb belicht op de website de onderwerpen die in Duitsland het publieke debat bepalen en de onderwerpen die voor Nederland relevant zijn op journalistieke wijze. Daarnaast biedt het naslagwerk van Duitslandweb betrouwbare informatie voor scholieren, studenten en iedereen die meer wil weten over Duitse geschiedenis, politiek, economie, film, literatuur of sport. De auters van het naslagwerk zijn wetenschappers, docenten en journalisten die gespecialiseerd zijn in de thema's.
Voorafgaand aan de bijeenkomst 'Sociale bewegingen toen en nu' op 1 november maakte Duitslandweb een online dossier, dat ook als inhoud van een gedrukt magazine voor de dag diende.
De website duitslandinstituut.nl telde in 2018 een miljoen unieke paginaweergaven. Rond de 2.000 mensen per dag bezochten onze site. Veel-bezochte onderdelen zijn het naslagwerk over de Duitse geschiedenis, de Duitslandweb-thema-hoofdpagina en het Frühstücksei van de Onderwijsafdeling. Ook de pagina ‘Over het instituut’ wordt aanhoudend goed bezocht.
De afdeling Duitslanddesk informeert met de eigen website studereninduitsland.nl over studiemogelijkheden en onderzoeksverblijven in Duitsland, van ervarings-verhalen tot praktische informatie en stipendia. Het maandelijks aantal unieke bezoekers van de website studereninduitsland.nl is in 2018 licht gestegen naar 3.516 (2017: 3.301).
Nieuwsbrieven
Met de digitale nieuwsbrief informeert het DIA een breed lezerspubliek en netwerk over zijn activiteiten. De nieuwsbrief is in 2018 elf keer verzonden aan ruim 2.500 adressen. Duitslandweb informeert via een eigen maandelijkse nieuwsbrief rond de 3.000 geïnteresseerden over de Duitse actualiteit en de artikelen die de redactie daarover schrijft. Voor docenten biedt de Onderwijsafdeling meerdere keren per jaar de onderwijsnieuwsbrief aan. 2018 bereikte de nieuwsbrief telkens meer dan 1.000 ontvangers. En ook de Duitslanddesk verstuurt zo'n vijf keer per jaar een nieuwsbrief aan meer dan 1.000 adressen, met informatie over stipendia, cursussen en nieuws over universiteiten in Duitsland. Geïnteresseerden kunnen zich via de DIA-website inschrijven voor de nieuwsbrieven.
Social media
Sociale media blijven een grote rol spelen in het informeren van het netwerk en de contacten van het DIA. Hierop voert de afdeling Communicatie een actief beleid. Facebook en Twitter zijn ook in 2018 veel ingezet; dit heeft geleid tot rond 1.800 likes op Facebook eind 2018, een organische groei van ruim 19% t.o.v. eind 2017. Op Twitter telde het DIA meer dan 2.200 volgers, een stijging van ruim 8% t.o.v. 2017. Op LinkedIn was het instituut in 2018 met ca. 2.300 personen verbonden.
Duitslandweb informeert hun doelgroep via een eigen Twitter-kanaal (met 2.600 volgers eind 2018) en een eigen Facebook-site (1.500 volgers eind 2018).
Ook de Duitslanddesk is op Social Media actief. Onder de noemer 'Studeren in Duitsland' bereikte de afdeling in 2018 meer dan 1.000 volgers op Facebook en meer dan 500 volgers op Twitter. Het aantal volgers daalde t.o.v. 2017 bij Facebook met 1,8% en steeg bij Twitter met slechts 1%. Deze ontwikkeling is echter in lijn met de dalende populariteit van deze platforms in Nederland. Op het nieuwe Instagram-account van de Desk is het aantal volgers (206 in 2018) sterk gestegen, met 49% ten opzichte van 2017. Op LinkedIn telde de Duitslanddesk eind 2018 rond 2.800 volgers; een groei van 19% t.o.v. 2017.