Niet echt Duits, wel erg leuke muziek 

Achtergrond - 7 juni 2007

(7 juni 2007) Experimenteel, maar lang niet zo Duits als verwacht. Het Duitse muziekfestival 'Ein Abend in Amsterdam' in poptempel Paradiso was desondanks een succes.

De muziek van The Robocop Kraus uit Nürnberg is inderdaad zeer acteel en trendy. Het is dan ook niet voor niets dat de grote zaal inmiddels van voor tot achter is gevuld. Met hun pakkende en bovendien dansbare Engelstalige indierock doet de band in niets onder voor hun beter bekende Britse en Amerikaanse tegenhangers. Voor Mediengruppe Telekommander loopt het publiek eveneens warm. Een jonge Duitse die in Nederland stage loopt, vindt de geprogrammeerde bands “A good representation” maar is toch speciaal voor Mediengruppe Telekommander naar Paradiso gekomen. Vooral omdat ze het “Hamburgerschule Musikgenre” vertegenwoordigen, aldus het meisje in kwestie. Ook een Nederlander kijkt uit naar het optreden na het lezen van een artikel over de band: “De Duitse Beastie Boys, zo heb ik gehoord!”. Mediengruppe Telekommander, bestaande uit Gerald Mandl en Florian Zwietnig, brengt in eerste instantie kille electro-punk ten gehore. Zodra zij hun gitaar en bas echter afdoen, ontpoppen zij zich inderdaad tot de Duitse Beastie Boys en wordt het direct een stuk gezelliger in de zaal. Het heeft er alle schijn van dat deze opzet het publiek beter bevalt. Zeker wanneer ze na een korte pauze op het podium terugkeren in opvallende glitterpakken. Nu is het publiek helemaal op de hand van het Hamburgse duo en al snel hebben ze de eerste meezinger te pakken. Het is dan ook een waardige afsluiter van het programma in de grote zaal.

Dieptepunten

Dieptepunten waren er op deze avond ook. Het optreden van Trost, de band rondom zangeres Annika Line Trost, sloeg niet aan. Aan haar begeleidende muzikanten lag het niet. Met een keur aan uiteenlopende instrumenten gaven ze braaf vorm aan de weinig spannende nachtclubsongs. Het was vooral de zangeres in kwestie die het zich mocht aanrekenen. Ze maakte een ongeïnteresseerde indruk door meer met zichzelf en haar fles wijn bezig te zijn, dan met het publiek. Het optreden van Milenasong viel ook grotendeels in het water. Het publiek in de zaal overstemde de in zichzelf gekeerde zangeres en haar stuurloze muziek.

Duits gehalte

Al met al een redelijk geslaagde eerste poging een Duits muziekfestival te organiseren. Met haar twee zalen leende Paradiso zich uitstekend voor een dergelijk concept. Ondanks de kwaliteit van het gros van de artiesten, zijn er vraagtekens te plaatsen bij het Duitse gehalte van sommige bands. Experimenteel zijn maakt een band niet per definitie representatief voor de Duitse popmuziek. Temeer dit aspect de muziek vaak niet eens ten goede komt. Getuige het aantal bezoekers lijkt ‘Ein Abend in Amsterdam’, ondanks de forse entreeprijs, niettemin een succes te zijn geweest.

Nick Augusteijn is medewerker van het Duitslandweb en de onderwijsafdeling van het Duitsland Instituut Amsterdam.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger