Meer uitgaven ondanks btw-verhoging
Nieuws

Achtergrond - 12 februari 2007

(12 februari 2007) De Duitse consumenten hebben zich weinig gelegen laten liggen aan de btw-verhoging van afgelopen januari. Ze trekken de portemonnee volop. De prijzen zijn bovendien veel minder gestegen dan tevoren werd gevreesd.

De bij aanvang van dit jaar ingevoerde btw-verhoging van 16 naar 19 procent heeft de koopdrift in Duitsland niet beteugeld. Het marktonderzoeksbureau GfK (Gesellschaft für Konsumforschung) concludeert dat de Duitse consumenten in januari 2007 zelfs meer hebben uitgegeven dan dezelfde maand een jaar eerder. Weliswaar is de verkoop van auto’s teruggevallen, maar daar tegenover staat de groeiende vraag naar kleding, elektronica en dagelijkse gebruiksgoederen.

Aan de andere kant konden detailhandelaren door concurrentiestrijd en uitverkoop de btw-verhoging nauwelijks aangrijpen om hun prijzen te verhogen. Dat gaat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren. “De kwestie van prijsstijgingen als gevolg van de btw-verhoging is praktisch voorbij. Ik ga er niet van uit dat handel en industrie nu nog merkbaar zullen toeslaan”, aldus Klaus Wübbenhorst, de directeur van het GfK.

De stijging van de btw – de grootste ooit – werd in Duitsland met angst en beven afgewacht en zorgde vorig jaar voor een run op dure gebruiksgoederen. Algemeen werd gevreesd dat de consumenten dit jaar de hand stevig op de knip zouden houden, met alle negatieve gevolgen van dien voor de juist aantrekkende economie. Die zijn dus grotendeels uitgebleven. “De schadelijke gevolgen van de btw-verhoging op het consumptiegedrag is door veel mensen overschat”, constateert Wübbenhorst.

Dat is niet alleen het gevolg van de beperkte prijsstijgingen, maar heeft ook conjuncturele oorzaken. “We stellen vast dat de consumenten bereid zijn weer meer geld uit te geven en niet meer alleen maar het goedkoopste aan te schaffen”, aldus Wübbenhorst. Hij verwacht voor dit jaar dan ook een reële stijging van de consumptieve uitgaven met een half procent. Afhankelijk van een verdere daling van de werkloosheid en de uitkomst van cao-onderhandelingen zou die zelfs nog hoger kunnen uitvallen.

Die Welt.de
Kauflust trotz höherer Mehrwertsteuer

Spiegel Online
Die Deutschen sind in Kauflaune

ZDFHeute.de
GFK: Folgen der Mehrwertsteuer-Erhöhung überstanden

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger