FIFA verliest strijd om reclamerechten
Nieuws

Achtergrond - 28 april 2006

(28 april 2006) Wereldvoetbalbond FIFA heeft voor de Duitse rechter een gevoelige nederlaag geleden in de strijd om de reclamerechten op de term ‘Fussball WM 2006’. Tegen de zin van de FIFA mag elk bedrijf de toevoeging gebruiken.

De uitspraak van de federale rechtbank (het Bundesgerichtshof) betekent een heuglijke overwinning voor bedrijven die een commercieel graantje van het wereldkampioenschap voetbal willen meepikken, maar geen officiële sponsoren zijn. De FIFA had bij het Duitse patentbureau bescherming aangevraagd voor meer dan achthonderd producten en diensten. Het is een uitputtende lijst, waarop uiteenlopende artikelen als deodorant, douchegordijnen, kunstleer en koffie voorkomen. Bedrijven die deze producten met de woorden ‘Fussbal WM 2006’ of ‘WM 2006’ wilden voorzien, moesten aan de FIFA licentiekosten betalen.

Tegen deze strakke FIFA-regels is een aantal ondernemingen in opstand gekomen. Aanvoerder van de klagers is zoetwarenfabrikant Ferrero, bekend van onder meer de chocoladepasta Nutella. De FIFA kan het wereldkampioenschap net zo min als bijvoorbeeld Pasen of Kerstmis als merk beschermen, beargumenteerde de advocaat van de klagers. Het zou de voetbalbond er alleen om te doen zijn de officiële sponsoren een plezier te doen. Die kunnen het WK dan op hun gemak uitmelken. “Dat is rechtsmisbruik”, betoogde de advocaat.

Het laatste woord hierover is echter nog niet gezegd. De FIFA heeft de lijst met te beschermen producten ook ingediend bij het Europese Bureau voor de Harmonisering van de Interne Markt (OHIM) in het Spaanse Alicante. Commentatoren verwachten dat de voetbalbond daar meer kans van slagen maakt dan wanneer de besluit bij het opperste Duitse gerechtshof in Karlruhe in beroep te gaan.

De FIFA rangschikt gebruik van de door de bond geclaimde begrippen onder ambush marketing: illegale reclame-uitingen van bedrijven die zonder een cent te betalen toch van de wereldwijde aandacht voor het toernooi willen profiteren. De 21 officiële sponsoren hebben samen zo’n 750 miljoen euro neergelegd om hun producten met het evenement te mogen promoten. Aan hen is alleen nog de officiële term ‘FIFA Fussbal WM 2006’ voorbehouden.

Met nog 42 dagen te gaan voor de openingswedstrijd komt de uitspraak wel aan de late kant voor bedrijven die met de toevoeging ‘Fussbal WM 2006’ alsnog hun slag willen slaan, sprak de advocaat van Ferrero. De uitspraak achtte hij daarom vooral van belang voor komende toernooien. De zoetwarenfabrikant voorzag haar chocorepen en boterhampasta’s tot nog toe met kreten als ‘Duitsland 2006’.

Over de term ‘WM 2006’ moet het Duitse patentbureau nog een oordeel geven.

FAZ.NET
Fifa unterliegt im Gerichtsstreit um Markenrechte            

Spiegel Online
Mit "Fußball WM 2006" darf jeder werben  

ZDF Heute.de
FIFA unterliegt im Streit um Marke "Fußball WM 2006"

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger