Een bijzondere band
Expositie Dresdener kunstenaars in Rotterdam

Achtergrond - 11 april 2005

(11 april 2005) In het Goethe-Institut in Rotterdam werd dit weekend de tentoonstelling 'Das Schillern' geopend. De expositie is samengesteld uit werken van drie jonge kunstenaars uit Dresden. De opening ervan vormde voor het Goethe-Institut het startschot van het 'Dresden-jaar', waarin de speciale band tussen Dresden en Rotterdam centraal staat.  

Veel aanwezigen bij de opening van het ‘Dresden-jaar’ hebben een persoonlijke band met de stad. Beeldend kunstenares Saar Boerhave bijvoorbeeld. Komend najaar hoopt de uit Rotterdam afkomstige kunstenares voor het eerst in Dresden te kunnen exposeren. Een bijzondere gebeurtenis voor haar, want Dresden staat in de kunstwereld hoog aangeschreven. Als Rotterdamse zegt zij dat de gedeelde geschiedenis van beide steden een eventuele expositie een extra dimensie zou geven. "De naam van Dresden als stad met moderne architectuur is toch voor een belangrijk deel het gevolg van het bombardement, net als met Rotterdam het geval is".

Ook lerares Duits Marie-Therese Adrian zegt een band met Dresden te hebben. De in het West-Duitse Aken geboren Adrian – alweer achttien jaar woonachtig in Nederland – heeft een broer die in de stad woont. Zij vertelt naar de opening van het ‘Dresden-jaar’ te zijn gekomen om te kijken of de tentoonstelling in het Goethe-Institut bruikbaar is om haar leerlingen van een middelbare school in Rotterdam op een oorspronkelijke wijze te laten kennismaken met het hedendaagse Duitsland. "Dresden is weer eens iets anders dan altijd maar weer Berlijn als toonbeeld van het moderne Duitsland."

Veel Nederlandse belangstellenden mogen misschien over een aparte relatie met Dresden beschikken, omgekeerd geldt niet hetzelfde voor de drie Duitse kunstenaars die bij het Goethe-Institut hun werk tentoonstellen. Natuurlijk zijn zij bekend met het gedeelde lot dat de steden in het verleden zijn ondergaan, maar een expliciete wens om uitgerekend in Rotterdam te exposeren lag niet ten grondslag aan hun besluit om op het verzoek van het Goethe-Institut in te gaan. De bij de opening aanwezige Thoralf Knobloch: "In Duitsland kennen we vooral Rotterdam en Amsterdam. Ik heb geen voorkeur voor een van beiden als het erom gaat waar mijn werk moet hangen. Maar misschien is het aardig dat het Rotterdam is geworden, dat laat Duitsers in elk geval zien dat Rotterdam ook meetelt als het om kunst gaat."

Mark Schenkel is historicus. Regelmatig schrijft hij artikelen voor het Duitslandweb.

Bekijk voor meer informatie over de tentoonstelling de site van het Goethe-Institut Rotterdam.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger