Daimler stopt giften aan politieke partijen
Kort nieuws - 23 april 2019 - Auteur: Redactie DuitslandwebAutoproducent Daimler heeft in Bild am Sonntag aangekondigd dit jaar geen giften over te maken naar de politieke partijen in Duitsland.
Daimler schonk CDU/CSU, FDP, SPD en Groenen vorig jaar nog in totaal 320.000 euro. Die Linke en de AfD kregen niks. Het is gebruikelijk dat grote concerns in Duitsland giften overmaken naar de politieke partijen. Omdat dit niet mag als er verwachtingen tegenover staan, verdeelt Daimler het geld over verschillende partijen. Maar nu heeft de topman dus aangekondigd dat dit jaar is gekozen voor andere goede doelen. Vooral politici van de CDU reageerden geïrriteerd:
Man kann mit #Parteien /Politikern anderer Meinung sein & streiten, eine Partei mehr mögen als andere. Alles Ok! #Parteispenden „wegen anderer Schwerpunkte“ aber generell zu stoppen ist (vielleicht populär) aber letztendlich verantwortungslos, Demokratie gefährdend, dumm @Daimler https://t.co/wpAWZ3WYCM
— Thomas Bareiß (@Thomas_Bareiss) April 21, 2019
Anderen zijn juist enthousiast over de stap van Daimler:
Und an @Daimler:
— abgeordnetenwatch.de (@a_watch) April 23, 2019
Auch wenn Ihr #Parteispenden all die Jahre für eine Art Unternehmer-Pflicht hieltet (s.u.): Gut, dass jetzt keine Spenden mehr fließen! Nichts gewonnen wäre allerdings, wenn ihr dafür das Politsponsoring ausbaut (wo es null Transparenzpflichten f. Parteien gibt) pic.twitter.com/QU0ben6u0m
In een commentaar wijst de Frankfurter Allgemeine Zeitung er op dat het niet goed is als Daimler veel navolging krijgt. Dat maakt de afstand tussen politiek en bedrijfsleven groter en dat vindt de krant geen gunstige ontwikkeling. Lees het artikel en het commentaar bij Frankfurter Allgemeine Zeitung
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig