Duitslandweb logo Duitslandweb

Roots - de geschiedenis van de Duitse hiphop

Achtergrond - 10 juli 2012

Begin jaren tachtig woei door de commercialisering van de rap in de Verenigde Staten de hiphop over naar West-Duitsland. Dit resulteerde in een Duitse hiphopgolf die rond 1985 weer afzwakte.

Roots - de geschiedenis van de Duitse hiphop
© flickr.com/AndiH

Gelijkgezinde hiphoppers zochten elkaar op en een hiphopnetwerk door heel Duitsland ontstond. De eerste hiphoppers rapten in het Engels. Rappen in het Duits was not done. De rapper Torch van de groep Advanced Chemistry was de eerste die hiermee eind jaren tachtig brak. De Duitse hiphop-liefhebbers waren hierover enthousiast. Nu konden zij beter begrijpen wat in de raps werd gezegd en voelden zich daardoor sterker aangesproken.

Hiphop-pionieren

In de jaren negentig vestigde de hiphop zich steeds meer in de Duitse maatschappij. Die Fantastischen Vier uit Stuttgart veroverden met hun single ‘Die Da?!’ in 1992 de charts en maakten Duitse rap ook buiten de hiphop-kringen bekend. Daardoor vervulden ze een pioniersfunctie. Die Fantastischen Vier veroorzaakten tumult door niet alleen Duitstalige hiphop te maken, maar bovendien teksten te schrijven die plezier (Spaß) moesten overbrengen. Deze als commercieel bestempelde hiphop werd destijds in eigen kring ontoelaatbaar geacht. Tot 1995 kwamen geen Duitse hiphop-albums meer in de charts.

Stromingen

De rap ontwikkelde zich in de underground echter wel degelijk verder en splitste zich op in de Alte Schule en de Neue Schule. De Alte Schule, waaronder de oprichters van de rap in Duitsland, had een politieke boodschap en verweet de Neue Schule hiphop niet serieus genoeg te nemen. Voor de Neue Schule was het vooral van belang met hun rap plezier over te brengen. Hun rap-teksten leefden voornamelijk van woordgrappen en ironie. Ondanks de kritiek op de Neue Schule effenden juist zij voor anderen de weg naar een breder publiek. De jaren 1995 tot 2000 vormden een hoogtepunt van de hiphop in Duitsland. In steden als Hamburg en Stuttgart ontstonden hiphopcentra en kwamen diverse stijlen op, zoals de battle-rap, polit-rap en de gangsta-rap. Rond 2001 was de hiphopboom over en de rap ontwikkelde zich wederom ondergronds verder.

Hiphop vanaf 2001 

Momenteel zijn vooral rappers populair die de taal sneller en preciezer beheersen dan hun voorgangers. Vooral rappers van Turkse komaf (bijvoorbeeld Kool Savas, Eko Fresh) en politiek- en sociaal-kritische rappers (zoals Curse) zijn geliefd. In Berlijn werkt een aantal rappers (onder anderen Sido) met een extreem harde stijl. Zij behandelen onderwerpen van de onderste sociale laag en doen dit met een meedogenloze stijl op de grens van seksisme en geweldverheerlijking. De hiphop-scene is zo verdeeld geraakt in aanhangers van de meer ontspannen Deutschrap uit vooral Hamburg en de agressievere gangster-rap uit Berlijn en het Ruhrgebied. Desondanks hebben rap en hiphop een opmerkelijke ontwikkeling doorgemaakt. Rap en hiphop hebben een literaire revolutie veroorzaakt, want op veel plaatsen wordt nu weer gerijmd, gedicht en in verzen geruzied.

Hiphop 2012

De indruk ontstaat dat Duitse rappers tegenwoordig weer sterker hun zachte en menselijke kant laten zien. Populaire Duitse rap van de laatste jaren (b.v. door Peter Fox, Cro of Casper) wordt vooral gekenmerkt door verhalen, die de gevoelens van een hele generatie weerspiegelen.
Een centraal onderwerp is het gebrek aan conventies, regels, en structuur in de wereld van de 21e eeuw. Sommigen vieren deze vrijheid, dat niets hoeft en alles kan, zoals Cro. Anderen, zoals Peter Fox betreuren het gebrek aan conventies, en uiten een behoefte aan orde, rechtvaardigheid en stabiliteit. Tegelijkertijd spreken zij van een ommekeer en een kans op een nieuw begin. Ze vertrouwen erop dat de jonge generatie iets kan veranderen.
Wat verder opvalt is dat jonge artiesten graag meerdere genres met elkaar combineren. In zijn laatste album ‘XOXO’ bedient zich Casper bijvoorbeeld van de genres indiepop, emocore, postrock, drone dome en hip hop.

 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Maatschappij':

Rechters: Euthanasiewet in strijd met grondwet

Rechters: Euthanasiewet in strijd met grondwet

Mensen hebben het recht zelf te bepalen wanneer ze sterven, heeft de hoogste Duitse rechtbank bepaald.

Lees meer

Vragen na terreuraanslag Hanau

Vragen na terreuraanslag Hanau

De aanslag in Hanau is de 3e extreem-rechtse terreurdaad in Duitsland in korte tijd. Wat is er aan de hand?

Lees meer

De Kerst-moslim

De Kerst-moslim

Kerst heeft in Duitsland de potentie net zo beladen te worden als Sinterklaas in Nederland, constateert columnist Merlijn Schoonenboom.

Lees meer

Jaaroverzicht Duitsland 2019

Jaaroverzicht Duitsland 2019

Klimaatprotest, bezorgdheid over extreem-rechts, 30 Jahre Mauerfall: een terugblik op Duitsland in 2019.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger