Duitslandweb logo Duitslandweb

Hoofdredacteur Bild ontslagen wegens machtsmisbruik

Kort nieuws - 19 oktober 2021 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Uitgeverij en mediaconcern Axel Springer heeft hoofdredacteur van de Bild Zeitung Julian Reichelt per direct uit zijn functie ontheven. Reichelt wordt ervan beschuldigd ongepaste relaties met vrouwelijke medewerkers te hebben gehad.

Een aantal vrouwelijke medewerkers heeft incidenten uit de afgelopen jaren gemeld, berichtte Der Spiegel in maart en schreef dat er een onderzoek liep tegen hoofdredacteur Reichelt wegens van machtsmisbruik. Toen deze beschuldigingen openbaar werden, werd Reichelt op eigen verzoek tijdelijk uit zijn functie gezet. Maar de Bild-hoofdredacteur keerde al na twaalf dagen weer terug op zijn oude positie. Het bestuur van Axel Springer vond het ondanks vastgestelde fouten niet gerechtvaardigd Reichelt te ontslaan.

In een verklaring stelde Springer dat de fouten niet opwogen tegen "de enorme strategische en structurele veranderingen alsmede de journalistieke prestaties die hebben plaatsgevonden onder leiding van Julian Reichelt".

Van die conclusie komt de uitgeverij terug, nu het bestuur heeft "ervaren, dat Julian Reichelt ook na het onderzoek in het voorjaar van 2021 privé en werk niet duidelijk heeft gescheiden, en daarover niet de waarheid heeft verteld", zo valt te lezen in een officiële verklaring van het Springer-concern. 

De uitgeverij benadrukt dat er uit het onderzoek geen aanwijzingen zijn van seksuele intimidatie of geweld, maar wel van ongepaste relaties met vrouwelijke medewerkers en machtsmisbruik. 

Het ontslag van Reichelt komt na een uitgebreid artikel in de New York Times afgelopen weekend over misstanden bij Axel Springer. De uitgeverij heeft volgens de Amerikaanse krant bewust geprobeerd zoveel mogelijk details over het onderzoek naar Reichelt buiten de Duitse pers te houden. CEO van Axel Springer Mathias Döpfner schreef volgens de Times eerder al dat de uitgeverij erg voorzichtig moest zijn met het onderzoek naar Reichelt, omdat hij "de laatste en enige journalist in Duitsland" zou zijn "die zich nog dapper verzet tegen de nieuwe autoritaire DDR-staat".  Daarmee doelde Döpfner op Reichelts kritiek op het Duitse coronabeleid.

Ook een onderzoeksteam van de Duitse uitgeverij Ippen had zich op de situatie rond Reichelt gestort en stond volgens de New York Times op het punt een gedetailleerd stuk te publiceren. Maar afgelopen vrijdag instrueerde de Ippen-directie het onderzoeksteam om het verhaal af te blazen, zonder dat daar "juridische of redactionele redenen" voor werden gegeven. Een woordvoerder verklaarde dat Ippen het stuk niet heeft gepubliceerd, om zo niet te de illusie te wekken dat dit werd gedaan om economische redenen, of "om de concurrent te schaden."

Axel Springer is sinds enkele jaren ook actief op de Amerikaanse markt. In 2015 nam het de Business Insider over, en afgelopen zomer kocht het Politico voor een miljard dollar. Lees meer bij Tagesschau.de en Spiegel.de

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Media':

Nieuws in grensgebied gaat ook over begrip

Nieuws in grensgebied gaat ook over begrip

Een nieuw project in de grensstreek moet inwoners op de hoogte houden van het nieuws net over de grens.

Lees meer

Chronologie affaire-Böhmermann

Chronologie affaire-Böhmermann

Delen van Böhmermanns gedicht over Erdogan blijven verboden, oordeelde de rechter in Hamburg. Een overzicht.

Lees meer

Lügenpresse: de comeback van een omstreden leus

Lügenpresse: de comeback van een omstreden leus

De term 'Lügenpresse' wordt vaak aan de nationaal-socialisten toegeschreven, maar bestaat al langer.

Lees meer

Geweld tegen journalisten neemt toe, vooral in Saksen

Geweld tegen journalisten neemt toe, vooral in Saksen

Journalisten worden bij rechtse demonstraties verbaal belaagd en steeds vaker ook fysiek aangevallen.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger