Mogelijk grootste Europese lithiumvoorraad in Duitsland
Kort nieuws - 13 oktober 2022 - Auteur: Redactie DuitslandwebIn het zuidwesten van Duitsland zit een grote hoeveelheid lithium in de grond, naar schatting de grootste voorraad van Europa. Het metaal is onmisbaar in batterijen en accu's en zou dus een impuls kunnen geven aan bijvoorbeeld de verduurzaming van de auto-industrie.
Op dit moment wordt onderzocht hoe het lithium in de regio Oberrhein op industriële schaal uit het thermale grondwater kan worden gewonnen. Duitsland (en Europa) is voor de grondstof nu volledig afhankelijk van het buitenland, Australië en Zuid-Amerika. Bovendien is de lithiumproductie daar belastend voor het milieu.
Lithium van eigen bodem zou volgens Tagesschau kunnen helpen bij de energietransitie, aangezien het metaal in elke lichtgewicht en oplaadbare batterij zit, zoals in laptops, mobiele telefoons en elektrische voertuigen. Als Duitsland de komende jaren alle 50 miljoen verbrandingsmotoren wil vervangen door elektrische auto's, is daar naar schatting 500.000 ton lithium voor nodig, schrijft Tagesschau. Ter vergelijking: in 2021 werd er wereldwijd in totaal zo'n 100.000 ton lithium gewonnen. In de toekomst is dus veel meer van de grondstof nodig. Toch is er ook weerstand tegen de eventuele lithium-winning in Duitsland, aangezien de diepe boringen die ervoor nodig zijn, aardbevingen kunnen veroorzaken. Lees meer bij Tagesschau
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
als ze zelf zoveel lithium hebben waarom dan uit Servië halen?