Duitslandweb logo Duitslandweb

E-auto centraal op autobeurs IAA

Achtergrond - 5 september 2023 - Auteur: Wiebke Pittlik

De internationale mobiliteitsbeurs IAA, die dinsdag in München is begonnen, staat in het teken van de elektrische auto. De transitie naar elektrisch valt Duitsland zwaar, blijkt uit de cijfers.

E-auto centraal op autobeurs IAA
© VDA/IAA Mobility
Journalisten op de beursvloer van de IAA

Vijftien miljoen elektrische auto's in 2030, heeft de Duitse regering zich tot doel gesteld. Branche-organisatie Center of Automotive Management (CAM) ziet dat niet gebeuren en rekent eerder op 7 tot 8 miljoen e-auto's.

Op 1 juli van dit jaar had in Duitsland nog maar 2,4 procent van de voertuigen een elektrische aandrijving; 1,17 miljoen. In de maand augustus werden relatief veel elektrische auto's verkocht, maar dat wordt verklaard door een aanpassing van de subsidieregels voor e-auto's. Vanaf 1 september is die aankoopsubsidie alleen nog bedoeld voor particulieren, niet meer voor bedrijven. In augustus zijn veel extra e-auto's verkocht zodat ondernemers nog gebruik konden maken van de subsidie. Eerder werd al de subsidie voor hybride voertuigen (die zowel elektrisch als op brandstof kunnen rijden) gestopt.

Voor laadpalen kondigde minister van Verkeer Volker Wissing (FDP) deze week een nieuwe subsidieregeling aan: huiseigenaren met een elektrische auto kunnen tot 9.600 euro subsidie krijgen als ze tegelijk een laadpaal en zonnepanelen aanschaffen, zodat ze hun auto met zonne-energie kunnen opladen. Wie gaat voor bi-directioneel laden, waarbij de accu van de auto ook kan worden gebruikt als opslag voor de zonne-energie, kan extra subsidie krijgen.

Minister van Economische Zaken Robert Habeck (Groenen) heeft de auto-industrie in aanloop naar de IAA-beurs in München maandag opgeroepen om meer te investeren in innovatieve technologie, zoals accuproductie en software-ontwikkeling. Voor het vestigingsklimaat is het belangrijk dat Duitsland wereldwijd voorop loopt. Hier moeten de innovatiefste, kwalitatief beste en klimaatvriendelijkste voertuigen worden geproduceerd, zei Habeck in een interview met de kranten van de Funke-groep. De overheid steunt de auto-industrie tussen 2023 en 2026 met meer dan 6 miljard euro, aldus de minister.

Habeck wees er verder op dat de overheid zorgt dat energie van wind- en zonneparken direct aan bedrijven kan worden geleverd. Ook zorgt de staat voor stabiele toeleveringsketens door halfgeleider- en chipfabrieken naar Duitsland te lokken met gunstige voorwaarden, aldus Habeck. Een voorbeeld is de Taiwanese chipfabrikant TSMC die in augustus aankondigde een grote fabriek in Dresden te gaan bouwen, met steun van de Duitse overheid. Ook Intel bouwt een chipfabriek met Duitse overheidssteun, in Maagdenburg. 

De voorzitter van de koepelorganisatie van de auto-industrie VDA, Hildegard Müller, had een dag eerder gezegd dat de concurrentiepositie van Duitsland verslechterd is. Dat komt volgens haar door de hoge energieprijzen en door belastingen, heffingen en te veel bureaucratie. De auto-industrie moet versneld investeren in nieuwe technologie, de overheid moet haar tempo ook opschroeven, aldus Müller.

Ook Nederland heeft met vijftien bedrijven een vertegenwoordiging op de beurs in München, meldt de website Innovation Origins.

Reacties

Buddenbreuk - 24 mei 2024 12:02

Iedereen wist dat de elektrische auto in Duitsland geen toekomst zou hebben,ben niet verbaasd dat de Duitse autofabrikanten de verbrandingsmotor omarmen en de volledige elektrische auto maar mondjesmaat verkopen, behalve de elites kan namelijk niemand de elektrische auto ook betalen,ze hebben de verstorende subsidies gelukkig al stop gezet, nu nog het verbod op verbrandingsmotor uitstellen tot 2100 en de zon gaat weer schijnen, economische groei is niet noodzakelijk om goed te presteren,

Reageer
Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

Staken voor meer schulden

Staken voor meer schulden

De grote vervoersstaking onderging Duitsland vorige week gelaten. De vraag is of dat zo blijft als de looneisen economische gevolgen krijgen, schrijft econoom Brzeski.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger