NRW doet niet mee aan proef met megatrucks
Noordrijn-Westfalen vreest toename wegtransport
Achtergrond - 3 augustus 2010
De deelstaat Noordrijn-Westfalen doet niet mee aan een landelijke proef met extra lange vrachtwagens. De nieuwe regering in de voor Nederland belangrijke deelstaat voorziet dat de 'Gigaliners' zorgen dat nog meer goederen over de weg worden vervoerd in plaats van per trein of boot.
De vorige deelstaatregering van CDU en FDP had eerder ingestemd met de proef met de meer dan 25-meter lange vrachtwagens. De deelstaat had positieve ervaringen opgedaan in een eerder pilotproject met de Eurocombi's, Gigaliners, monstertrucks of ecocombi's zoals de trucks ook wel worden aangeduid.
De landelijke proef gaat volgend jaar van start. Nu NRW niet meedoet, betekent dat dat de wagens in die deelstaat wel over de grote snelwegen mogen rijden, maar niet op de secundaire wegen. Laden en lossen is daardoor niet mogelijk in NRW.
De coalitie van SPD en Groenen houdt de regering in Berlijn voor dat die de bezwaren heeft genegeerd die de deelstaten tegen de vrachtwagens hebben geuit. "Het is in tegenspraak met ons verkeers- en milieubeleid. We moeten juist versterkt de spoor- en waterwegen voor het goederentransport benutten en uitbouwen. Twee belangrijke projecten hiervoor zijn de IJzeren Rijn en de Betuwelijn.", aldus deelstaatminister Voigtsberger van verkeer.
Betuwelijn
De rood-groene regering legde in juli in het regeerakkoord vast dat extra geld beschikbaar wordt gesteld voor de aanleg van het Duitse deel van de Betuwelijn. Gemeenten hoeven niet zelf op te draaien voor de kosten van spoorwegovergangen en de deelstaat financiert geluidsdempende maatregelen.
Reacties
Geen reacties aanwezig