Duitse merknamen scoren hoog in Europa
Nieuws

Achtergrond - 18 september 2008

(18 september 2008)  Duitse bedrijven hebben aanzien in Europa. Dit blijkt vandaag uit een onderzoek van het European Brand Institute (EBI), dat de vijftig meest waardevolle Europese bedrijfsnamen samenstelde. Op de ranglijst komen vijftien Duitse ondernemingen voor.

Het logo van Mercedes. Afb: Abed Dodokh, www.flickr.comHet EBI heeft voor het onderzoek de gegevens van drieduizend bedrijven uit 24 Europese landen onderzocht. De waarde en het imago van een merknaam zijn van groot belang voor bedrijven, die zich zo kunnen onderscheiden van de concurrentie.

“Duitsland heeft van alle Europese landen de meeste toonaangevende merken in huis”, zo concludeert Gerhard Hrebicek van het EBI, “gevolgd door Frankrijk en Groot-Brittannië.”

Auto-industrie

De vele vermeldingen op de lijst dankt Duitsland vooral aan de auto-industrie. Mercedes Benz is met de zesde plaats de hoogste Duitse notering. De merknaam van de autobouwer is ruim 21 miljard euro waard. De Beierse concurrent BMW volgt Mercedes op de voet en staat een plaats lager. Volkswagen en Porsche staan respectievelijk op de plaatsen 19 en 43.

Deutsche Bank heeft van alle Europese financiële instellingen de meest bekende en dus waardevolle merknaam en neemt de tiende plaats in. In de lijst komen verder Duitse bedrijven als onder andere het mediaconcern Bertelsmann (17), verzekeraar Allianz (26), de farmaceut Bayer (40) en het industriële conglomeraat Siemens (41) voor. Sportartikelenfabrikant Adidas sluit op plaats vijftig de lijst af.

Nederlandse merknamen

Nederlandse merknamen zijn karig vertegenwoordigd. Het bekendste Nederlandse merk is Heineken. Het biermerk staat op de twintigste plaats met een waarde van ruim dertien miljoen euro. Unilever staat als vijfde gerangschikt, maar het levensmiddelenconcern is deels Brits. Electronicafabrikant Philips komt niet voor in de top vijftig.

Finland heeft één notering, maar tegelijk wel de meest succesvolle. Mobieltjesfabrikant Nokia heeft de meest bekende merknaam van Europa, met een waarde van ruim 38 miljard euro.

                                                                                                 welt.de / focus.de

Afbeelding:

Abed Dodokh, www.flickr.com

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger