Communicatie en publicaties
De DIA-website www.duitslandinstituut.nl is een belangrijk middel om onze doelgroep te informeren over Duitsland . Het Duitslandweb maakt hier onderdeel uit van. De instituutssite verbindt zo het journalistieke platform met informatie over de organisatie en de inhoud die de stichting genereert en biedt als kenniscentrum. Lezers worden inhoudelijk en praktisch bediend op één portaal. Ook op sociale media, via nieuwsbrieven en podcasts bereiken wij onze doelgroep. Daarnaast beheert het DIA de platformen ‘Studeren in Duitsland’ via de website www.studereninduitsland.nl en diverse sociale media-kanalen. Hieronder vindt u informatie over de communicatie van het DIA in 2022.
Website-bezoek en nieuwsbrieven
Na het einde van de wereldwijde coronapandemie en de hiermee gepaard gaande maatregelen die in Duitsland en Nederland golden, nam de zeer sterke behoefte af om het meest bezochte artikel Corona in Duitsland: Veel gestelde vragen te raadplegen. Het aantal bezoekers daalde ten opzichte van 2021 maar bleef met 2,1 miljoen unique visitors en 3,3 miljoen unieke paginaweergaven flink hoger dan in 2020 (pre-pandemie).
In het voorjaar van 2022 is de nieuwe lay-out van de website gelanceerd. De verschillende afdelingen en soorten activiteiten van het instituut zijn nu beter op de homepage vindbaar. Het redactionele onderdeel Duitslandweb is aantrekkelijker en eigentijdser geworden door gebruik van meer beeld en korte teasers. In 2022 is wederom een groep studenten van de School voor Journalistiek in Utrecht betrokken bij ons werk om doelgroeponderzoek te houden en mee te denken over journalistieke innovatie.
De DIA-nieuwsbrief met informatie over activiteiten en de meest relevante publicaties op de site is in 2022 zes keer verzonden aan het DIA-netwerk, dat met 2.450 adressen stabiel bleef.
Onderwerpen bij Duitslandweb
In 2022 berichtte Duitslandweb vrijwel dagelijks over de turbulente, politieke en maatschappelijke gebeurtenissen die het jaar ‘rijk’ was. Begin het jaar leidde kanselier Scholz een coalitie van drie partijen met grootse plannen om de internationale klimaatdoelen te halen en de Duitse industrie toekomstbestendig te maken. De inval van Rusland in Oekraïne veranderde alles. Scholz sprak van een ‘Zeitenwende’ en Duitsland moest de prioriteiten verschuiven. De regering stelde het ongekende bedrag van 100 miljard beschikbaar voor heropbouw van het Duitse leger en moest op zoek naar alternatieven voor Russisch gas en olie. Ondertussen werd anderszins veel gevraagd van het land: Duitsland ving veel gevluchte Oekraïners op, 1 miljoen kwamen er naar Duitsland. Dit alles drong de coronapandemie naar de achtergrond, al waren er tot april nog flinke beperkingen en hield Duitsland gedurende het hele jaar maatregelen. Ook andere berichten en verhalen vonden hun weg naar onze site: columniste Inge Jooris startte een nieuwe taalrubriek Duitse taalvondsten en Merlijn Schoonenboom en Carsten Brzeski bleven het perspectief op Duitsland verrijken.
Sociale media
De sociale media vormden in 2022 een belangrijk middel om ons netwerk en nieuwe doelgroepen te bereiken. Met de inzet van sociale media zetten wij continu stappen als het gaat om informatieverspreiding zelf en op het gebied van community building en interactieve communicatie.
Voor de algemene accounts van het DIA vormde de reeks ‘DIA kijkt vooruit’ op Instagram een rode draad. DIA-collega’s gaven hierin een kijkje achter de schermen bij ons werk, stelden onderzoeksprojecten voor of deelden exclusieve tips. Het aantal volgers op Instagram groeide in 2022 van 400 naar 640, een stijging van 60 procent. Het aantal volgers op Facebook is voor het eerst licht gedaald, met 6 procent van 2.582 in 2021 naar 2.422 in 2022. Deze daling past bij de algemene neerwaartse trend bij Facebook. Op Twitter groeide het aantal volgers met 1 procent van 2.771 naar 2.799. Op LinkedIn was het DIA eind 2022 met 3.122 mensen verbonden. Een stijging van 26 procent tegenover 2021 met 2.476 volgers.
Duitslandweb had eind 2022 3.370 volgers op Twitter (dit is een kleine daling; 3.440 eind 2021) en op Facebook 1.700 (1.783 eind 2021). Mede vanwege de minder aantrekkelijke toepassingen binnen Facebook en de afname in interesse in het algemeen voor dit platform, verlegt Duitslandweb sinds 2021 de focus naar Instagram (2022: 275 volgers; groei van 115 volgers). Dit platform wint sterk aan relevantie voor het DIA. Niet alleen om de binding met een jonge doelgroep nu en het lezerspubliek van de toekomst te versterken, maar ook omdat het steeds breder omarmd wordt als een journalistiek informatiekanaal. Op dit medium konden we experimenteren met uitlegvideo’s.
Podcasts
De podcastserie Achtung! Duitse updates over onderwerpen uit de Duitse actualiteit trok zo’n 500 luisteraars per keer. De podcasts hadden de volgende onderwerpen:
- Zeitenwende
- Duitsland onder druk
- Armpje drukken met Poetin
- Reichsbürger
- 1 jaar Ampel
Voor de podcastreeks DIA Ontmoet, waarbij het gaat om gesprekken met interessante personen uit het Duits-Nederlandse werkveld, sprak de redactie met Jacco Pekelder, directeur van het Zentrum für Niederlande-Studien in Münster en met de Nederlandse ambassadeur in Berlijn, Ronald van Roeden.
Gedurende het jaar ontwikkelde de onderwijsafdeling ook nog acht edities van de literatuur-podcastreeks ‘Die Vorleser’ met zo’n vierhonderd luisteraars per aflevering:
- Der Schimmelreiter
- Buddenbrooks
- Die Schachnovelle
- Effi Briest
- Heinrich Heine
- Die Judenbuche
- Kassandra
- Im Westen nichts Neues
Aandacht voor studeren in Duitsland
De thematische website studereninduitsland.nl en de sociale media vormen continue informatie en communicatielijnen naar de doelgroepen en het netwerk van de Duitslanddesk. Het gemiddelde aantal unieke bezoekers van de website is in 2022 met 24 procent gedaald (3.235 per maand) wat te verklaren is door het wegvallen van het DIA-Stipendium. Het zoeken van informatie hierover was een van de redenen om de website te bezoeken. Het aantal ontvangers van de nieuwsbrief over studeren in Duitsland was in 2022 970.
Het aantal volgers via Instagram, het medium dat de relatief jonge doelgroep van de Duitslanddesk veruit het meest gebruikt, is gestegen naar 544 volgers (18 procent). Voor de andere accounts (Facebook, Twitter, LinkedIn) is weinig groei te zien (gemiddeld een toename van 1 procent).
Op Instagram is in 2022 ingezet op zogenoemde takeovers (tienmaal in 2022) waarbij deelnemers van het nieuw ontwikkelde Duitsland+ programma vertellen over hun leven in Duitsland. Interactie met de volgers is hier onderdeel van in de vorm van persoonlijke berichten, polls en quizzen. In november vond een actie plaats op sociale media waarbij de volgers twee treintickets naar Duitsland konden winnen om daar een open dag van een onderwijsinstelling te bezoeken.
De Duitslanddesk ontwikkelde ook nieuwe posters, die ervaringen van Nederlandse studenten in diverse Duitse steden centraal zet. Ten slotte is de informatiebrochure en algemeen promotiemateriaal vernieuwd met meer beelden uit het Duitse studentenleven.