Synke Hotje MA
Medewerker Onderwijs/Duitse Taal en Cultuur
Duitsland Instituut Amsterdam
s.hotje@uva.nl / dia@uva.nl
+31 (0)20 525 -3697 / -3690
Synke Hotje is senior medewerker Duitse taal en cultuur bij het DIA. Zij houdt zich onder andere bezig met projecten voor leerlingen en docenten, nascholing en studiereizen voor docenten en schoolleiders. Zij ontwikkelt didactisch materiaal en geeft voorlichting over het vak Duits in Nederland.
Hotje studeerde Geschiedenis, Filosofie en Duitse literatuur in Hannover en Bristol. Aan de Universiteit van Utrecht behaalde zij de 1e graads lesbevoegdheid voor het vak Duits. Na enkele jaren als docente Duits in de bovenbouw gewerkt te hebben, voerde zij tussen 2008 en 2017 projecten uit rond de buurtalen Duits en Frans bij Europees Platform/Nuffic.
Burgerschap in beeld
Onderwijs - 20 april 2024 - Auteur: Synke HotjeHoe is het gesteld met burgerschapsvorming in het Nederlands funderend onderwijs? Een internationale vergelijking schetst een somber beeld, dat nog eens bekrachtigd wordt door bevindingen uit de Staat van het Onderwijs 2024.
Lees meer
De (nieuwe) PISA shock
Onderwijs - 5 januari 2024 - Auteur: Synke Hotje
De publicatie van het PISA rapport – een vergelijkend onderzoek van vaardigheden en kennis van 15-jarigen in 95 landen - heeft net als vier jaar geleden veel losgemaakt in onderwijsland.
Lees meer
#Zuhause: Homeschooling in Duitsland
Columns - 23 april 2020 - Auteur: Synke HotjeToen in Nederland de scholen dichtgingen, wisten ouders en leerlingen nog niet wat ze te wachten stond. Maar al binnen een paar dagen hadden docenten studiewijzers met thuiswerk voor de eerste week gestuurd. En in rap tempo volgden inlogcodes, planningen en inbelafspraken waar kinderen (en ouders) sindsdien zoet mee zijn. In Duitsland gaat dat allemaal veel minder soepel.
Lees meer
Stand van zaken Curriculum.nu
Onderwijs - 26 februari 2020 - Auteurs: Trixie Hölsgens, Synke HotjeHet was al in oktober dat de leden van Curriculum.nu hun voorstellen voor de herziening van het schoolcurriculum overhandigden aan onderwijsminister Arie Slob. Dit houdt in: zogenoemde ‘bouwstenen’ voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, aangevuld met aanbevelingen voor de bovenbouw van het vmbo, havo en vwo, uitgewerkt voor negen ‘leergebieden’. Wat gebeurt hier nu mee? En hoe worden de losse brokstukken omgevormd tot kerndoelen en eindtermen?
Lees meer
Lezen ook op Duitse scholen zorgenkindje
Onderwijs - 23 december 2019 - Auteur: Synke HotjeDe laatste weken was er in de media veel te doen over de Nederlandse schoolgaande jeugd die volgens het recente PISA-rapport - met deze keer als hoofddomein leesvaardigheid - aanzienlijk slechter leest dan drie jaar geleden. Een kijk op de Duitse cijfers levert echter een meer gedifferentieerd beeld op.
Lees meer
Gemiste kans voor het vak Duits
Onderwijs - 5 augustus 2019 - Auteurs: Trixie Hölsgens, Synke HotjeWe bevinden ons in de laatste feedbackronde van het proces Curriculum.nu. Hiermee wordt de basis gelegd voor een herijking van de kerndoelen voor het primair en voortgezet onderwijs; voor de bovenbouw worden aanbevelingen gedaan. Feedback geven kan nog tot en met 11 augustus.
Lees meer