Dr. Roswitha Dickens
DAAD-Lektor Duitslanddesk

Dr. Roswitha Dickens
© Kim Krijnen
Duitsland Instituut Amsterdam
r.dickens@uva.nl
+31 (0)20 525 5041

Roswitha Dickens is vanaf het studiejaar 2020-2021 DAAD-Lektor en medewerker bij de Duitslanddesk. Ze geeft tevens onderwijs bij de afdeling Duitse Taal & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.

Roswitha promoveerde eind 2019 aan de Universiteit van Heidelberg op een onderzoek rond beschrijving van sociaal isolement in de Duitstalige literatuur na 1900 en was in het studiejaar 2019-2020 DAAD-Taalassistente aan het DIA en de UvA. Ze studeerde Duits en Theater- Film- en Literatuurwetenschap aan de Universiteit Antwerpen (Bachelor) en ‘Germanistik im Kulturvergleich’ aan de Universiteit Heidelberg (Master). Tijdens haar studie heeft ze o.a. op de afdeling Cultuur en Communicatie van de Nederlandse Ambassade in Berlijn stage gelopen.
Naast haar promotietraject werkte ze als wetenschappelijk medewerkster aan het ‘Institut fur Deutsch als Fremdsprachenphilologie’, waar ze lessen in de literatuurwetenschap verzorgde en studenten bij het schrijven van hun scripties begeleidde.

  • Dissertatie Sozialer Rückzug als Lebensphase und Experiment. Die Darstellung eines sozialpsychologischen Phänomens in der deutschsprachigen Erzählliteratur seit 1900. Heidelberg: Synchron 2021.
  • Alternativen zur Geldwirtschaft - ein Vergleich von Karl Heinrich Waggerls Roman „Brot“ (1930) und Doris Knechts „Wald“ (2015), in: Becker, Karsten (Hrsg.): Erzähltes Geld. Finanzmärkte und Krisen in Literatur, Film und Medien. Königshausen & Neumann: Würzburg 2020.

‘Ogenblikstijd’ met vertaalde roman van Iris Wolff

Boeken - 23 november 2021 - Auteur: Roswitha Dickens ‘Ogenblikstijd’ met vertaalde roman van Iris Wolff
Hoe scherp kan het beeld zijn dat we van de samenleving, onze naaste familieleden of vrienden vormen? Iris Wolff beschrijft in haar onlangs in Nederlandse vertaling verschenen roman 'De onscherpte van de wereld' het verhaal van een familie tussen de Roemeense streek de Banaat en Duitsland, uit het perspectief van zeven personages. Het hoofdpersonage Samuel komt zelf niet aan het woord. De lezer maakt zich gaandeweg een voorstelling van de domineeszoon, die het communistische regime zal ontvluchten en in Duitsland een nieuw bestaan opbouwt. 

Lees meer

#Zuhause: Studeren in Duitsland vanuit huis

Columns - 29 mei 2020 - Auteurs: Britta Bendieck, Henning Radke, Marieke Hökberg, Roswitha Dickens #Zuhause: Studeren in Duitsland vanuit huis
Het is eind maart als wij bij de Duitslanddesk voor onze wekelijkse vergadering voor de eerste keer niet met thee en lekkers rondom de grote tafel op het Duitsland Instituut zitten. We zien elkaar via Zoom en leggen dat vast met een screenshot, spelen met virtuele achtergronden, leren elkaars huisdieren kennen, maar stellen ons bovenal een vraag: hoe kunnen we ons ten tijde van corona voor de studentenmobiliteit naar Duitsland inzetten? Ook twee maanden later loopt deze vraag als een rode draad door onze Zoom-vergaderingen en verbindt ons in onze homeoffices met elkaar.

Lees meer

#Zuhause: Afkijken van de Duitse literatuur

Columns - 14 april 2020 - Auteur: Roswitha Dickens #Zuhause: Afkijken van de Duitse literatuur
"Waarom schrijf je een proefschrift over sociale isolatie in de literatuur?" hoorde ik de afgelopen jaren vaak. Goed uitleggen kon ik dat zelf eigenlijk ook niet. Het thema 'der soziale Rückzug' in de Duitstalige literatuur na 1900 kwam tijdens mijn masterstudie aan de Universiteit Heidelberg per toeval op mijn pad. Drie maanden na de verdediging van mijn proefschrift is de wereld in de ban van COVID-19 en social distancing. De teksten die ik las, geven een goede indruk van een leven waarin sociale contacten tot een minimum zijn gereduceerd. Wat kunnen we er van afkijken?

Lees meer

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger