Dr. Britta Bendieck
Hoofd Duitslanddesk & Mobiliteit

Dr. Britta Bendieck
© Kim Krijnen
Duitsland Instituut Amsterdam
b.bendieck@uva.nl
+31(0)20 - 525 5395

Britta Bendieck is hoofd Duitslanddesk en Mobiliteit bij het DIA. Ze studeerde Biologie aan de Westfälische Wilhelms-Universität Münster/Duitsland en Duitse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Vervolgens promoveerde ze aan de UvA over de rol van kunstenaar Armando in de Duits-Nederlandse cultuurtransfer. Ze was eerder onder meer werkzaam als docente Duits en trainer interculturele communicatie bij het Goethe-Institut en aan de Hogeschool Inholland. Als hoofd van de Duitslanddesk is ze onder meer verantwoordelijk voor de uitvoering van mobiliteitsonderzoek. Naast haar werkzaamheden voor het DIA is Bendieck tevens docente bij de opleiding Duitslandstudies aan de Universiteit van Amsterdam.

  • Wiederholungserfahrung: Armandos künstlerische Nachfragestrategie. In: Wiederholen/Wiederholung, Reihe Amsterdam German Studies. Hrsg. von Carla Dauven-van Knippenberg, Rolf Parr & Jörg Wesche. Heidelberg: Synchron 2014 .


  • Verstörende Bilder: Feindbeobachtungen eines Niederländers. In: Tagungsband Konferenz „Im Auge des Betrachters“ DAAD Zentrenkonferenz Bejing 2012 
  • Met FAM (Freiburg-Amsterdam-Model) intercultureel leren in een academische context. In: Proceedings of the 2012 "Van Schools tot Scriptie" Colloquium. Hrsg. von Dick Smakman & Laurent Willemsen. Leiden: University Library, Leiden University 2013, p. 46-54 (samen met A. de Jonghe).
  • Interkulturelles Lernen am Beispiel FAM (Freiburg Amsterdam Modell). In: Gekonnt, verkannt, anerkannt? – Sprachen im Bologna-Prozess. Hrsg. von Regina Mügge. Bochum: AKS 2013, p. 239-247 (samen met A. de Jonghe).
  • Das Freiburg-Amsterdam-Modell (FAM). Interkulturelles Sprachenlernen im Tandem über Blended Learning. In: Hiltraud Casper-Hehne & Annegret Middeke: Sprachpraxis der DaF- und Germanistikstudiengänge im europäischen Hochschulraum, Göttingen: Universitätsverlag Göttingen, 2009, p.179-185 (samen met A. de Jonghe).
  • Het Freiburg-Amsterdam-Model (FAM): Tandemleren in een blended-learning leeromgeving in de academische taalverwerving. In: Anouk Bogaert, Bettina Noak & Esther Ruigendijk: Contact en invloed. Handelingen van de bijeenkomst van universitaire docenten Nederlands in het Duitse taalgebied, Münster: agenda Verlag, 2009, p. 114-121 (samen met A. de Jonghe).
  • Das niederländische Bildungssystem: Ein System im ständigen Wandel. In: Alexander Thomas & Boris Schlizio: Die Niederlande, Politik, Wirtschaft und Kultur, Göttingen: Vandenhoek und Ruprecht, 2006, p. 117-134 (samen met H. Denzel de Tirado).
  • Zweisprachiger Unterricht in den Niederlanden. In: Hans-Ludwig Krechel: Mehrsprachiger Fachunterricht in Ländern Europas, Tübingen: Narr Verlag, 2005, p. 103-108 (samen met H. Denzel de Tirado).
  • Interkulturelle Kommunikation im bilingualen Fachunterricht. In: MEMO: Entwicklung mehrsprachiger Module für den Fachunterricht - ein Baustein für die europäische Lehrerbildung (gepubliceerd als brochure, prijswinnaar Europäisches Sprachensiegel; samen met H. Denzel de Tirado).
  • Training Interkulturelle Kommunikation. Module für ein Training. 2003 (gepubliceerd als brochure, samen met H. Denzel de Tirado et al.).
  • Het Duitslandbeeld onder leerlingen van twee scholen in Amsterdam. In: Levende Talen Tijdschrift, juni 2003, Nr.2, p. 3-10 (samen met M. Stehr).
  • Spelen met de bondspresident of wat heeft feitenkennis met kwartetten te maken? In: Levende Talen Magazine, November 2002, p. 22-23 (samen met M. Stehr).

 

#Zuhause: Studeren in Duitsland vanuit huis

Columns - 29 mei 2020 - Auteurs: Britta Bendieck, Henning Radke, Marieke Hökberg, Roswitha Dickens #Zuhause: Studeren in Duitsland vanuit huis
Het is eind maart als wij bij de Duitslanddesk voor onze wekelijkse vergadering voor de eerste keer niet met thee en lekkers rondom de grote tafel op het Duitsland Instituut zitten. We zien elkaar via Zoom en leggen dat vast met een screenshot, spelen met virtuele achtergronden, leren elkaars huisdieren kennen, maar stellen ons bovenal een vraag: hoe kunnen we ons ten tijde van corona voor de studentenmobiliteit naar Duitsland inzetten? Ook twee maanden later loopt deze vraag als een rode draad door onze Zoom-vergaderingen en verbindt ons in onze homeoffices met elkaar.

Lees meer

In Memoriam: Armando

Achtergrond - 2 juli 2018 - Auteur: Britta Bendieck In Memoriam: Armando
Armando, een van de meest veelzijdige Nederlandse kunstenaars, is overleden. Hij werd 88 jaar oud. Met zijn tomeloze nieuwsgierigheid en energie had hij een scherpe blik op de wereld en het lot van de anderen en hemzelf daarin.

Lees meer

Kunstenaar Armando tussen Duitsland en Nederland

Achtergrond - 17 september 2014 - Auteur: Britta Bendieck Kunstenaar Armando tussen Duitsland en Nederland
Een van Nederlands meest veelzijdige kunstenaars, Armando, viert donderdag zijn 85e verjaardag. Sinds 1979 woont hij in Berlijn en Potsdam en is hij een belangrijke intermediair tussen Nederland en Duitsland geworden, schrijft onderzoeker Britta Bendieck.

Lees meer

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger