Imagoschade Lidl door spionageschandaal
Nieuws

Achtergrond - 10 februari 2009

(10 februari 2009) De reputatie van supermarktketen Lidl lijdt nog steeds onder het spionageschandaal bij de onderneming. Vier van de tien Duitse klanten zeggen de prijsvechter wel eens te mijden vanwege de slechte omgang met het personeel. Dit blijkt uit cijfers van een Keuls onderzoeksbureau.

Het imago van supermarkteten Lidl heeft volgens een onderzoek schade opgelopen door het spionageschandaal binnen het bedrijf in maart vorig jaar. Afb: netream, www.flickr.comVolgens onderzoeksbureau Grass Roots is de Duitse consument de misstappen van Lidl niet vergeten. Zo beschouwt 57 procent van de 2400 ondervraagden de arbeidsomstandigheden bij het supermarktconcern als ‘slecht’ of ‘onacceptabel’.  

Stasi-praktijken

Lidl raakte in maart vorig jaar in opspraak vanwege verregaande spionage. Zo huurde de supermarktketen detectives in die met camera’s de verrichtingen van het personeel volgden.

Zij rapporteerden aan de bedrijfsleiding over onder meer mogelijke liefdesaffaires op de werkvloer, maar turfden ook toiletbezoeken en niesaanvallen. De Duitse pers vergeleek de praktijken van de discounter destijds met de werkzaamheden van de voormalige Oost-Duitse veiligheidsdienst Stasi.

Lidl werd in september vorig jaar veroordeeld tot een boete van bijna anderhalf miljoen euro. De supermarktketen accepteerde de straf. Eerder al kwam het concern het eigen personeel tegemoet met een financieel extraatje.

Aldi

Ook Lidls voornaamste concurrent, het eveneens Duitse Aldi is meerdere malen negatief in het nieuws geweest voor hun behandeling van het personeel. Toch lijkt Aldi volgens het onderzoek geen last te hebben van de negatieve berichtgeving rond de goedkope supermarkten.

Bijna de helft van alle ondervraagden gaf aan minimaal eens per maand boodschappen te doen bij een discounter. Aldi-klanten blijven hun winkel trouw. De keten blijft in Duitsland marktleider onder de prijsvechters.

Duurdere ketens als Rewe lijken ondertussen te profiteren van de schandalen bij de prijsvechters. Volgens het onderzoek kent het Duitse equivalent van Albert Heijn de beste arbeidsomstandigheden. Wellicht daarom is het personeel van Rewe volgens de ondervraagden het vriendelijkst.

                                                                   Heute.de / Spiegel Online / Focus.de

Afbeelding:
netream, www.flickr.com 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger