Culturele revolutie in Duits krantenland
De metamorfose van de Frankfurter Allgemeine

Achtergrond - 11 oktober 2007

(11 oktober 2007) Jarenlang weigerde de chique Frankfurter Allgemeine Zeitung foto's op haar voorpagina. Nu bindt de toonaangevende Duitse krant in. De kritiek liegt er niet om. "De FAZ is een dame die veroverd wil worden en geen wijf dat zich aanbiedt."

door Rob Savelberg

Vanwege de marktconcentratie voorspellen krantenanalisten echter al jaren dat er op lange termijn slechts drie kranten zullen overleven: Bild, taz en FAZ. Europa's grootste boulevardblad Bild uit Hamburg omdat het koste wat kost leedvermaak tot hoogste goed uitroept, de links-alternatieve tageszeitung uit Berlijn omdat ze consequent tegen de stroom in roeien en de Frankfurter Allgemeine omdat de uitgevers het strenge uiterlijk van hun conservatieve lijfblad tegen de wispelturigheid van de moderne consument wilden beschermen. Tot voor kort.

Het blijft zeer de vraag of alleen een verandering van ontwerp de teruglopende FAZ-lezersaantallen kan stoppen. Jonge lezers vinden hun nieuwsbronnen eerder op internet dan in de gedrukte pers. En in de huidige dominantie van de beeldcultuur lezen die sowieso minder dan hun ouders en grootouders. De vergrijzing slaat dus ook onder het Duitse lezerspubliek toe: kranten worden in de Bondsrepubliek het meest gelezen door mensen tussen de veertig en de zeventig jaar, met een aandeel van tussen de 75 en 85 procent. En die honkvaste doelgroep heeft meestal al veel veranderingen meegemaakt. Die zegt van een foto meer of minder geen krantenabonnement op.

Rob Savelberg werkt als correspondent in Berlijn voor Nederlandse en Belgische media als De Telegraaf en Knack.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger