WK-charmeoffensief van start
Nieuws

Achtergrond - 31 januari 2006

(31 januari 2006) Duitsland wil zich tijdens het wereldkampioenschap voetbal deze zomer van zijn beste kant laten zien. Een nationale campagne moet ervoor zorgen dat dit ook daadwerkelijk lukt. Gisteren ging in Berlijn het landelijke charmeoffensief officieel van start. De stad doet er ondertussen alles aan alle bouwputten vóór juni te dichten.

De vriendelijkheidscampagne richt zich op de Duitse bevolking. Flyers, buttons, optredens van bekende Duitsers (Promis) en informatiebijeenkomsten moeten ervoor zorgen dat elke Duitser zich tijdens het WK bewust is van zijn rol als gastheer. Iedere Duitser moet zijn best doen om aardig te zijn; van de buschauffeur die het liefst in het Engels moet kunnen uitleggen waar WK-gangers treinkaartjes kunnen kopen, tot de snackbareigenaar die nog even een uurtje langer open blijft, schrijft de Berlijnse krant Der Tagesspiegel

Symbool van de Duitse WK-gastvrijheid is een uitgerolde loper in zwart-rood-goud. ‘Wees welkom, wereld’ is de boodschap. De kosten van de zogeheten Nationale Service- und Freundlichkeitscampagne bedragen 3 miljoen euro, opgebracht door de Duitse overheid en het Bureau voor Toerisme.

De belangen zijn groot. Duitsland is erop gebrand een positief imago aan het sportevenement over te houden en daar ook de financiële vruchten van te plukken. “De campagne moet een langdurige, positieve uitwerking hebben op het imago van Duitsland als vakantieland”, legde voorzitter van het Duitse Toerismebureau gisteren uit in Berlijn.

De Duitse hoofdstad is een sleutelrol toegedacht in de campagne. Volgens het toerismebureau is Berlijn onder buitenlanders de bekendste Duitse stad en dat brengt extra verantwoordelijkheid met zich mee. Berlijn moet het Sydney van de wereldkampioenschappen worden; die Australische stad werd symbool voor de vlekkeloos georganiseerde Olympische zomerspelen van 2000.

De Duitse hoofdstad heeft echter nog een lange weg te gaan, berichtte het dagblad de Berliner Zeitung vandaag. In de stad die begin jaren negentig de bijnaam ‘de bouwput van Europa’ kreeg, zijn weer overal straten opengebroken, worden gevels gerenoveerd en nieuwe bouwputten gegraven. Maar de vrees leeft dat sommige belangrijke projecten niet voor het WK gereedkomen.

De lijst met nieuwbouwprojecten en opknapbeurten is lang. De reconstructie van de historische Monbijoubrug bij het bekende Museumeiland is onderweg en het nieuwe centraal station van Berlijn wordt naar verwachting op 28 mei officieel geopend. Het S-Bahn (stadstrein)-traject naar het Olympiastadion is verbreed, zodat fans tijdens het WK elke negentig seconden een trein van en naar het stadion kunnen pakken. Het stadsbestuur knapt pleinen op, verbreedt stoepen en plaatst langs verschillende straten nieuwe straatverlichting.

Maar niet alles loopt gesmeerd. De facelift van het Oost-Berlijnse Alexanderplatz bijvoorbeeld krijgt tot het WK slechts gedeeltelijk zijn beslag. Door een hoge grondwaterstand kan een nieuw metrostation bij de Brandenburger Tor pas in 2007 in gebruik worden genomen. Het station had dit jaar al het begin- en eindpunt moeten worden van een nieuwe metrolijn tussen het centraal station en de beroemde Berlijnse poort.

Berlin Online
Schöne neue WM-Stadt
Grundwasser verzögert Bauarbeiten

Tagesspiegel Online
Land des Lächelns

Spiegel Online
Deutschland rollt den roten Teppich aus

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger