Duitslandweb logo Duitslandweb

Nederland zoekt aansluiting bij Duitse filmwereld

Achtergrond - 17 oktober 2016 - Auteur: Sam de Graaff

De Duits-Nederlandse samenwerking in de filmindustrie kreeg anderhalf jaar geleden een flinke stimulans. Een coproductieverdrag tussen beide landen en twee financiële regelingen moesten zorgen dat Nederland meer zou profiteren van de Duitse filmindustrie. Grote successen zijn er nog niet te melden, maar "het maakt dingen makkelijker", zegt een Nederlandse producent.

Nederland zoekt aansluiting bij Duitse filmwereld
© Wikipedia/Unify/cc
In Studio Babelsberg bij Berljin worden veel films opgenomen

Cultuurminister Jet Bussemaker presenteerde samen met haar Duitse collega Monika Grütters het coproductieverdrag in februari 2015, tijdens het filmfestival Berlinale. Het verdrag maakt het makkelijker om Nederlands-Duitse producties op te zetten. Vooral de regelgeving werd versimpeld. "Ik ben er trots op en zie uit naar alle nieuwe coproducties die daarmee nog tot stand gaan komen", zei de minister bij de lancering. Het verdrag is voorbereid door het Nederlands Filmfonds en zijn Duitse tegenhanger Filmförderungsanstalt (FFA).

Naast het coproductieverdrag kunnen internationale coproducties profiteren van de bestaande cash-rebate-regeling, die een deel van de productiekosten vergoedt. Voor kinder- en jeugdfilms heeft het Nederlands Filmfonds samen met de Mitteldeutsche Medienförderung (MDM) - het filmfonds van de deelstaten Saksen, Saksen-Anhalt en Thüringen - een ontwikkelingsfonds opgericht.

Ellis Driessen van het Filmfonds is tevreden over de samenwerking. "We verwachten een grote Nederlandse aanwezigheid op de volgende Berlinale. Daarnaast zullen we het kinder- en jeugdfilmfonds waarschijnlijk uitbreiden naar andere Duitse deelstaten", zegt Driessen. "In de afgelopen 10 jaar zijn er 50 coproducties gerealiseerd waarbij Duitsland en Nederland betrokken waren. Het coproductieverdrag bestaat pas kort, maar we zien wel dat het aantal bilaterale coproducties groeit. Uiteraard heeft dat tijd nodig, maar er zijn meer plannen in ontwikkeling, ook voor documentaires."

Het Nederlands-Duitse kinder- en jeugdfilmfonds heeft totnogtoe vijf coproducties gesubsidieerd. In 2015 verstrekte het fonds in totaal 35.000 euro aan drie films. In het eerste halfjaar van 2016 kregen de films ‘Totem’ en ‘Kung Fu Lion’ in totaal 33.500 euro. Het kinder- en jeugdfilmfonds heeft een jaarlijks budget van 100.000 euro, dus tot nu toe blijft er geld over.

'Fördertourismus'

Leontine Petit, eigenaar van productiebedrijf Lemming Film, heeft veel ervaring in de Duitse filmwereld. Na succesvolle samenwerkingen opende ze drie jaar geleden in Hamburg een Duits zusterbedrijf van Lemming Film: Hamster Film. Ze verdiepte zich in het Duitse subsidiesysteem, waar veel deelstaten hun eigen filmfonds hebben. "Ik ben altijd leergierig geweest. Ik wilde weten hoe het stelsel werkte en wat de consequenties zijn van het feit dat deelstaten ook eigen fondsen hebben."

In Duitsland zelf is er kritiek op dit systeem van fondsen per deelstaat. Het zou ervoor zorgen dat producenten het hele land doorreizen om de financiering van hun projecten rond te krijgen. Door te filmen in verschillende deelstaten kunnen ze aanspraak maken op meerdere subsidies. Fördertourismus wordt dit in de Duitse media genoemd.

Petit kan zich niet vinden in deze kritiek: "Producenten die alle fondsen aflopen, weten niet goed hoe het werkt. Iedere deelstaat heeft zijn eigen specialisme, zijn eigen kleur. Je moet strategisch te werk gaan. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk welke coproducent je kiest."

Vervolgens legt Petit uit hoe een coproductie tot stand komt. "Allereerst moet je een plan hebben dat relevant kan zijn voor Duitsland. Daarna kijk je welke coproducent bij het plan past. Wij gaan vaak naar festivals en beurzen om mensen te leren kennen. Zodra je een coproducent hebt gevonden, begint de financiering." Bij de financiering maakt het uit waar de coproducent vandaan komt: een Berlijnse coproducent kan in Berlijn subsidie aanvragen.

Gevraagd naar nadelen van de Duitse filmsector noemt Petit een heel ander aspect: "Lastig is dat er alleen hele grote films zijn, en films in de marge. Middenklasse is er niet. Verder is ook de macht van de omroepen gigantisch. Zij hebben steeds minder interesse in films, steeds meer in series. In Duitsland liggen de TV- en filmwereld ver uit elkaar."

Reacties

Maud Klein Mentink - 17 augustus 2022 16:18

Beste heer/mevrouw,

Op moment volg ik de opleiding MBO-4 voor make-up & hairartist. Ik ben op zoek naar een stage in het buitenland. Ik heb enige ervaring op de filmset. Heeft u een e-mailadres waar ik rechtstreeks naar toe kan mailen, zodat ik een motivatiebrief, CV en portfolio kan sturen?

Met vriendelijke groet,

Maud Klein Mentink

Reageer
Wiebke Pittlik Maud Klein Mentink - 18 augustus 2022 09:38

Beste Maud,
Helaas kunnen we je daar niet aan helpen. Ik hoop dat het je lukt via andere kanalen! Groet, de redactie

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Nederlands-Duitse samenwerking':

Nieuwe generatie Nederlandse auteurs klaar voor Duitsland

Nieuwe generatie Nederlandse auteurs klaar voor Duitsland

Nederland & Vlaanderen zijn deze maand gastland op de Leipziger Buchmesse. Een uitgelezen kans voor auteurs zich te presenteren in Duitsland.


Lees meer

Koning in Duisburg: ‘Kunnen niet zonder elkaar’

Koning in Duisburg: ‘Kunnen niet zonder elkaar’

Koning Willem-Alexander bezocht Noordrijn-Westfalen om de waterstof-samenwerking aan te zwengelen.


Lees meer

Duitsland als vluchtheuvel

Duitsland als vluchtheuvel

Wat als Nederlanders op de vlucht voor het water massaal aankloppen in Duitsland? Cabaretier Patrick Nederkoorn maakte er een (Duitse) voorstelling over.


Lees meer

Duits-Nederlandse top in Rotterdam

Duits-Nederlandse top in Rotterdam

De Duitse kanselier Scholz en enkele van zijn ministers halen vandaag in Rotterdam de banden aan met de Nederlandse regering.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger