'Duitse autoproducenten dreigt golf van aanklachten'
Kort nieuws - 24 juli 2017 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe Duitse autoproducenten kunnen een golf van aanklachten verwachten, nu zij ervan verdacht worden geheime kartelafspraken te hebben gemaakt. Dat zegt de voorzitter van de Duitse Verbraucherzentrale vzbv die opkomt voor consumentenbelangen.
De vzbv gaat uit van tienduizenden rechtzaken van consumenten, die schadevergoedingen zullen eisen omdat zij mogelijk veel te hoge prijzen voor hun auto's hebben betaald. Der Spiegel onthulde vrijdag dat de Duitse autoproducenten VW, Audi, Porsche, BMW en Daimler al in de jaren negentig verregaande geheime kartelafpsraken hebben gemaakt, waarmee ze de basis voor het dieselschandaal zouden hebben gelegd. De consumentenorganisatie wil dat het wettelijk mogelijk wordt gemaaakt dat de gedupeerde consumenten een groepsvordering kunnen indienen. Dat moet een van de eerste opgaven van de nieuwe Duitse regering na de verkiezingen worden, aldus voorzitter Klaus Müller.
De Süddeutsche Zeitung bericht dat Daimler zich de afgelopen jaren in ieder geval deels heeft teruggetrokken uit het kartel, nadat in 2011 bekend werd dat er kartelafspraken onder vrachtwagenbouwers waren gemaakt. Het concern zou toen ook zijn begonnen met speciale cursussen voor medewerkers waarin juristen uitlegden wat wel en niet is toegestaan.
De Europese Commissie en het Bundeskartellamt, de Duitse kartelwaakhond, onderzoeken momenteel of de autoproducenten de kartelregels hebben overschreden. Dan dreigen straffen die in de miljoenen lopen. Minister van Economische Zaken Zypries heeft de concerns opgeroepen in deze zaak met de overheid samen te werken en voor transparantie te zorgen. De Duitse autoindustrie had al een flinke deuk opgelopen door het dieselschandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Het nieuws over de kartelafspraken betekent een nieuwe dreun voor het vanouds betrouwbare en degelijke imago van de autofabrikanten.
De oppositie in de Bondsdag wil dat de parlementaire verkeerscommissie zo snel mogelijk bijeen komt, nog voor de nationale 'dieseltop' op 2 augustus, waar de Duitse overheid, de deelstaten en de autoconcerns overleggen over het dieselschandaal. Lees meer bij tagesschau.de en Süddeutsche.de
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig