Filmicoon Riefenstahl overleden
Het einde van een controversiëel leven

Achtergrond - 10 september 2003

(10 september 2003) Ze werd gehaat en bewonderd, maakte prachtige films maar werd achtervolgd door haar werk voor de nationaal-socialisten. De omstreden cineaste en fotografe Leni Riefenstahl is maandagavond op 101-jarige leeftijd in haar slaap overleden. Duitsland is een roemruchte Zeitzeuge armer.

Op 22 augustus 1902 wordt Berta Helene Amalie Riefenstahl in Berlijn geboren. Ze bezoekt daar de kunstacademie en treedt op als danseres. Nadat ze is ontdekt als actrice speelt ze de hoofdrol in enkele Alpenfilms van Arnold Franck. Op haar dertigste begint ze ook films te regisseren. Haar eerste film 'Das blaue Licht', waarin zij zelf de hoofdrol speelt, is een doorslaand succes. Adolf Hitler is dan al een groot fan van haar.

Als Hitler aan de macht komt, laat hij Leni Riefenstahl een propagandafilm maken over het Partijcongres van de NSDAP in 1934. Riefenstahl beweert later dat zij voor Hitler films maakte, omdat ze van hem alle creatieve vrijheid kreeg bij het filmen. Nog altijd wordt 'Triumph des Willens' door filmkenners als een kuntswerk beschouwd, maar tegelijkertijd wordt Leni Riefenstahl verweten dat ze met haar manier van filmen het faschistische schoonheidsideaal, zoals de verheerlijking van het menselijk lichaam en de gelijkschakeling van de massa, uitdraagt. Ook de film over de omstreden Olympische Spelen in 1936 in Berlijn wordt alom geprezen om de prachtige beelden en de voortreffelijke regie. De samenwerking met Hitler is haar echter nooit vergeven en heeft haar carrière als filmmaakster beeïndigd.

Na de oorlog wordt Leni Riefenstahl opgepakt en vastgezet in verband met haar propaganda voor het nazi-regime. Uiteindelijk krijgt zij van de instanties het oordeel "Mitläufer" en "nicht-betroffen" en gaat ze vrijuit. Toch blijven de media haar met vragen achtervolgen, en Riefenstahl krijgt, ondanks haar enorme artistieke talent, geen grote opdrachten meer als filmmaakster. Ze geeft nooit toe, schuldig te zijn geweest. Vragen van de pers beantwoordt zij altijd een beetje naïef, wat de verdenkingen alleen maar versterkt. Ze beweert, dat ze alleen in kunst is geïnteresseerd, en niet in politiek. Ze beweert, dat haar films in opdracht van Hitler geen propaganda zijn, maar kunst en documentaires. Veel mensen geloven dat ze echt naïef was, en inderdaad alleen maar geïnteresseerd was in het maken van mooie films. Toch wordt er volop gespeculeerd over haar relatie met Hitler; ze zouden zelfs geliefden zijn geweest.

Leni Riefenstahl zet na de oorlog haar werk toch door en legt zich toe op de fotografie. Ze maakt onder andere reportages van het Nuba-volk in Afrika, en op haar 71-ste onderwaterfilms. Tot aan haar dood blijft ze bezig met haar werk, en ook met het ontkennen van alle aantijgingen omtrent haar verleden. Ze was met recht een icoon van de Duitse film, en dat niet allen; ze droeg een stuk Duitse geschiedenis in zich mee.

 

 

 

Frankfurter Allgemeine Zeitung
Leni Riefenstahl - Die Traumtänzerin

Süddeutsche Zeitung
Leni Riefenstahl - Das Vermächtnis der Kriegerin

Die Welt
Die Ikone des Jahrhunderts

Der Spiegel
Zum Tode Leni Riefenstahls 
"Realität interessiert mich nicht"

De Volkskrant
Foute filmmaakster die cult werd

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger