Schalks en zuiver
Duitse 'Promi'-jaaroverzicht 2005

Columns - 20 december 2005 - Auteur: Marja Verburg

(21 december 2005) Je zou het bijna vergeten, met al die aandacht voor de Nederlandse sterren in Duitsland: de Bondsrepubliek heeft genoeg eigen Promis (afkorting van Prominenten), die elk jaar weer opzien baren. Daar hebben ze Rafaël, Sylvie en Tooske helemaal niet voor nodig. En Promi zijn is een serieuze business: wie is de beste van het jaar 2005 en wat moet je doen om reclame-technisch het meest waard te zijn?

van Marja Verburg

Het allerpopulairst is echter Franz Beckenbauer: 89 procent van de Duitse reclamemakers zouden hem het liefst in hun spotjes willen hebben. Daarmee steekt hij met kop en schouders boven alle andere Promis uit. Niet zo gek, want hij is misschien wel Duitslands grootste sportheld, organisator van het komende wereldkampioenschap voetbal en het voorbeeld van menig andere Promi. Dieter Bohlen, zanger en producent van de jaren-tachtig band Modern Talking, noemde Beckenbauer onlangs in een talkshow zijn “familienpolitisches Vorbild”, omdat deze laatste zijn schandalen zo “sauber” (zuiver) wist af te handelen. Hiermee doelde Bohlen, de grootste schandaalpromi aller tijden, op het feit dat Beckenbauer een secretaresse van Bayern München na een kerstborrel van de voetbalvereniging zwanger maakte toen hij nog met zijn derde vrouw getrouwd was, en daar zonder problemen mee weg kwam.

Van deze derde mevrouw Beckenbauer is al die tijd geen wanklank gehoord, zelfs niet toen ze plaats moest maken voor de secretaresse, die inmiddels de vierde mevrouw Beckenbauer is. Begrijpelijk dat Bohlen daar bewondering voor heeft: hij ligt met iedereen met wie hij ooit te maken heeft gehad, overhoop. Zelfs met zijn eigen reclame-opdrachtgevers. In een spotje voor Müllermilch maakte hij onder meer zijn ex belachelijk, maar toen hij in een interview vervolgens ook nare opmerkingen over de klandizie van Müllermilch maakte, werd zijn contract onmiddelijk opgezegd.

Kortom: je kunt je als Promi heel wat schandalen veroorloven, als je er maar soeverein mee om gaat en ze commercieel handig weet in te zetten. En zolang je je maar niet tegen je opdrachtgever richt.

Marja Verburg is medewerker voorlichting bij het Duitsland Instituut Amsterdam

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger