Deutsche Bahn het spoor bijster?
Gastcolumn

Columns - 26 mei 2003

(26 mei 2003) Rode cijfers, twee topmanagers ontslagen, een hoogste baas die roept dat er absoluut geen sprake is van een crisis. Het gaat niet goed met de Deutsche Bahn. En dat is een slecht teken voor Duitsland. Denk maar aan wat er in Nederland is gebeurd na de totale ineenstorting van de NS. Nadat de media wekenlang overliepen van het 'rondje om de kerk', kwam opeens de halve Messias Pim Fortuyn om de hoek kijken. Om vervolgens op wonderbaarlijke wijze het CDA terug in het zadel te helpen. Als dat geen rondje om de kerk was.

van Thomas Gijswijt

Ik maakte laatst mee hoe talrijke treinreizigers letterlijk terug de auto in worden gedreven. De ICE van Saarbrücken naar Mannheim was na een dag noeste arbeid oververhit geraakt, zodat we minstens een half uur te laat vertrokken. De conducteur kon er nog wel om lachen ("deze trein is al twee jaar oud, wat wil je..."), maar verschillende pasagiers raakten eveneens oververhit en besloten ter plekke de auto te pakken. Ik belandde zelf uiteindelijk ook in een Mercedes. Na meer dan anderhalf uur vertraging en het missen van de laatste verbinding moest ik het laatste stuk van de reis in een taxi af te leggen. Op kosten van de Bahn, dat wel.

Gelukkig is er nog hoop voor de Duitse treinreiziger. De Bahn heeft afgelopen week eindelijk toegegeven dat er het een en ander mis is met het nieuwe systeem. Maatregelen zijn toegezegd en een enkeling droomt al weer van de oude Bahncard. Daarnaast vermoed ik dat er sprake is geweest van een simpel misverstand. De kortingen voor het vroege boeken en voor reizen over grote afstand zijn bij het verkeerde bedrijf terecht gekomen. De twee ontslagen topmanagers die verantwoordelijk waren voor het nieuwe systeem hadden namelijk één ding met elkaar gemeen: ze waren allebei afkomstig van Lufthansa.

Thomas Gijswijt is promovendus aan de Universiteit van Heidelberg en verricht onderzoek naar de transatlantische betrekkingen in de periode 1957-1966.

Deutsche Bahn

De BahnCard bestellen? 

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger