Duitslandweb logo Duitslandweb

WebQuests over Duitse rap

Achtergrond - 1 juli 2012

Deze internetopdrachten gaan over Duitse hiphop. Ze zijn gemaakt voor leerlingen uit 3 en 4 VMBO & HAVO die het vak Duits volgen en zijn met name geschikt voor leerlingen die deelnemen aan de Hiphop-scholierendag in de Melkweg!

WebQuest Deutsch-Rap: een kennismaking. Duur: 3 lesuren

Het doel van deze WebQuest is om leerlingen kennis te laten maken met de Duitse hiphopscène. Leerlingen zoeken hierbij informatie op Nederlandstalige en Duitstalige websites, ze bekijken filmpjes en luisteren naar Duitse rapnummers. Uiteindelijk vatten ze alle informatie samen en bundelen deze in een brochure. De doeltaal wordt hierin alleen op een receptieve manier gebruikt.

Leerlingen werken in groepen van 5 personen aan deze opdracht. Ze verdelen de rollen (stromingen in de hiphopscène) waarover zij informatie verzamelen. Vervolgens gaan ze individueel de benodigde informatie op internet verzamelen. Hierna komt de groep weer bij elkaar en presenteren de leerlingen afzonderlijk hun stroming aan de andere groepsleden. Ze besluiten als groep in welke volgorde ze de stromingen in de brochure zetten (van leukst tot minst leuk). Vervolgens maken de leerlingen samen een aansprekende titelpagina. Nadat ze hun beoordeelde brochure van de docent terug hebben gekregen, beslissen ze als groep hoe de punten verdeeld worden. Het beoordelingsformulier staat aan het einde van de WebQuest.
Bij deze opdracht hebben de leerlingen internet en woordenboeken nodig. Deze WebQuest is ook in het Duits opvraagbaar bij het DIA.

WebQuest Zelf rappen in het Duits - Ich. Duur: 4 lesuren

Het doel van deze WebQuest is om leerlingen stapsgewijs een eigen rap in het Duits te laten schrijven. De eerste tussenstap hierbij is het maken van een persoonlijke woordenlijst: de leerlingen maken gebruik van verschillende bronnen om Duitse woorden te verzamelen, die ze kunnen gebruiken in hun raptekst. De woorden moeten aansluiten bij het thema ‘Ich’. Vervolgens werken de leerlingen in een groep van maximaal 5 personen aan een eigen rap. Naast de tekst zijn ze ook verantwoordelijk voor het uitzoeken of maken van een beat en een passende act. De opdracht wordt afgesloten met een rap-battle tussen de verschillende groepjes in de klas. Deze kan klassenintern plaatsvinden, maar er kunnen natuurlijk ook leerlingen uit andere klassen worden uitgenodigd. Het groepje met de beste rap mag vervolgens met de docent mee naar de Hiphop-scholierendag op dinsdag 13 november 2012. Deze WebQuest is ook in het Duits opvraagbaar bij het DIA.

Zie hier de Duitse versie van de WebQuests en de werkladen uit het onderwijsmateriaal.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Maatschappij':

De zwarte Duitser

De zwarte Duitser

Het koloniale verleden van Duitsland werkt in sommige levens vandaag nog door, wordt Merlijn Schoonenboom duidelijk in het dorpje Caputh.

Lees meer

Duitsland neemt racisme en politiegeweld onder de loep

Duitsland neemt racisme en politiegeweld onder de loep

Op straat protesteren Duitsers tegen racisme; politici en media debatteren over politiegeweld.

Lees meer

Duitsland vreest derde droge zomer op rij

Duitsland vreest derde droge zomer op rij

Boeren en bosbouwers zien hun opbrengst verdampen in de zonnigste lente ooit.

Lees meer

Duizenden tegen de 'corona-dictatuur'

Duizenden tegen de 'corona-dictatuur'

De groeiende onvrede met de corona-maatregelen komt uiterst-rechts zeer gelegen.

Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger