WebQuests over Duitse rap
Achtergrond - 1 juli 2012Deze internetopdrachten gaan over Duitse hiphop. Ze zijn gemaakt voor leerlingen uit 3 en 4 VMBO & HAVO die het vak Duits volgen en zijn met name geschikt voor leerlingen die deelnemen aan de Hiphop-scholierendag in de Melkweg!
WebQuest Deutsch-Rap: een kennismaking. Duur: 3 lesuren
Het doel van deze WebQuest is om leerlingen kennis te laten maken met de Duitse hiphopscène. Leerlingen zoeken hierbij informatie op Nederlandstalige en Duitstalige websites, ze bekijken filmpjes en luisteren naar Duitse rapnummers. Uiteindelijk vatten ze alle informatie samen en bundelen deze in een brochure. De doeltaal wordt hierin alleen op een receptieve manier gebruikt.
Leerlingen werken in groepen van 5 personen aan deze opdracht. Ze verdelen de rollen (stromingen in de hiphopscène) waarover zij informatie verzamelen. Vervolgens gaan ze individueel de benodigde informatie op internet verzamelen. Hierna komt de groep weer bij elkaar en presenteren de leerlingen afzonderlijk hun stroming aan de andere groepsleden. Ze besluiten als groep in welke volgorde ze de stromingen in de brochure zetten (van leukst tot minst leuk). Vervolgens maken de leerlingen samen een aansprekende titelpagina. Nadat ze hun beoordeelde brochure van de docent terug hebben gekregen, beslissen ze als groep hoe de punten verdeeld worden. Het beoordelingsformulier staat aan het einde van de WebQuest.
Bij deze opdracht hebben de leerlingen internet en woordenboeken nodig. Deze WebQuest is ook in het Duits opvraagbaar bij het DIA.
WebQuest Zelf rappen in het Duits - Ich. Duur: 4 lesuren
Het doel van deze WebQuest is om leerlingen stapsgewijs een eigen rap in het Duits te laten schrijven. De eerste tussenstap hierbij is het maken van een persoonlijke woordenlijst: de leerlingen maken gebruik van verschillende bronnen om Duitse woorden te verzamelen, die ze kunnen gebruiken in hun raptekst. De woorden moeten aansluiten bij het thema ‘Ich’. Vervolgens werken de leerlingen in een groep van maximaal 5 personen aan een eigen rap. Naast de tekst zijn ze ook verantwoordelijk voor het uitzoeken of maken van een beat en een passende act. De opdracht wordt afgesloten met een rap-battle tussen de verschillende groepjes in de klas. Deze kan klassenintern plaatsvinden, maar er kunnen natuurlijk ook leerlingen uit andere klassen worden uitgenodigd. Het groepje met de beste rap mag vervolgens met de docent mee naar de Hiphop-scholierendag op dinsdag 13 november 2012. Deze WebQuest is ook in het Duits opvraagbaar bij het DIA.
Zie hier de Duitse versie van de WebQuests en de werkladen uit het onderwijsmateriaal.
Lees meer over 'Maatschappij':
Een uitgestoken hand naar rechts-extremisten
Fabian werkt bij EXIT en helpt neonazi's die dat milieu willen verlaten. Hij treedt naar buiten ondanks bedreigingen. Serie Burgermoed #2.
Monsterproces groep-Reuß vordert gestaag
Twee jaar geleden werd een groep gearresteerd die een staatsgreep wilde plegen. In de processen worden veel details bekend.
Veilige haven voor migranten in neonazi-bolwerk
Chemnitz heeft een grote neonazi-scene. Alina zette er - samen met anderen - een buurthuis op voor inwoners met migratie-achtergrond.
Warum, Wieso: is het Oktoberfest in september?
Beierse klederdracht en veel bier: het Oktoberfest in München is weer begonnen. Maar waarom begint het in september?
Reacties
Geen reacties aanwezig