Hiphop-scholierendag 2010
Leerlingen rappen in het Duits
Achtergrond - 13 oktober 2010
De 6e Hiphop-scholierendag staat in het teken van Freiheit - een van de achterliggende thema's die ook in dit Europa-dossier centraal staan. De dag vindt plaats op vrijdag 19 november 2010 de 6e Hiphop-scholierendag in de Melkweg in Amsterdam. Het project is voor leerlingen uit 3/4 VMBO en HAVO, vijftien scholen nemen deel.
In de voorbereiding op de Hiphop-scholierendag maken leerlingen tijdens hun lessen Duits (mogelijk in combinatie met muziek, CKV of LO) kennis met de Duitse hiphopcultuur en met verschillende Duitse rapteksten en rapmuziek. De leerlingen analyseren songteksten en rappen mee met bestaande raps.
Ze schrijven zelf in groepjes van maximaal vijf personen een eigen rap in het Duits. Het thema van deze rap is Freiheit. Na een competitie op school vaardigt elke school de beste rapformatie af naar de Hiphop-scholierendag in de Amsterdamse Melkweg.
Tijdens de Hiphop-scholierendag wordt onder leiding van de rappers van ‘Nichts zu Verliern’ uit München in workshops verder gewerkt aan deze zelfgeschreven Duitse raps. Aan het eind van de dag staan de leerlingen met hun act op het podium van de Melkweg en bepaalt een deskundige jury wie de beste groep is. Zij winnen naast een grote beker een driedaagse reis naar Berlijn en een studio-opname van hun rap.
Deelnemende docenten ontvangen een lespakket, bestaande uit werkbladen, internetopdrachten, cd en dvd.
Ter voorbereiding op de lessen organiseert het DIA op woensdag 15 september 2010 van 16:00 tot 18:00 uur een informatiebijeenkomst voor deelnemende docenten.
Kosten voor deelname aan het project incl. lesmateriaal, voorbereidingsbijeenkomst en de dag in de Melkweg: 150 euro per school.
Reacties van deelnemende docenten
“Het project verenigt alle vaardigheden in zich: leesvaardigheid (wat staat er nou precies in die rapteksten?), luistervaardigheid (kun je verstaan wat de rappers zeggen?), schrijfvaardigheid (zelf een rap schrijven) en spreekvaardigheid (je moet rappen, maar op de Hiphop-scholierendag moet je ook communiceren met de Duitse workshopleiders). Ergo: zinvol project, tot volgend jaar!”
“Het staat dichterbij de leerlingen en het voelt veel meer als hun ‘eigen’ project. Dat stimuleert veel meer en ze zijn bereid er hard voor te werken.” “De leerlingen maken kennis met de taal op een manier die dicht bij hun belevingswereld staat. Ze oefenen (bijna zonder dat ze het doorhebben) hun vaardigheden. Ze zien dat Nederlanders en Duitsers helemaal niet zo verschillend zijn.”
“Het is een manier om ook degenen voor de taal te interesseren, die anders niet echt geïnteresseerd zijn.”
“Een extra stimulans om over de drempel heen te komen qua spreekvaardigheid. Je kunt het vak nog leuker neerzetten!”
"Het is erg goed voor hun Duits, zo wordt Duits nog eens leuk."
De Hiphop-scholierendag wordt mede mogelijk gemaakt met subsidie uit het Europafonds van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Ronde Tafeloverleg Duits (RTO).
Lees meer over 'Duitsland en Europa':
Haperende Frans-Duitse motor probleem voor EU
Frankrijk moet een beetje Duitser worden en Duitsland een beetje Franser, betoogt econoom Carsten Brzeski.
Verkiezingsuitslag hard gelag voor Duitse regering
Zo stemde Duitsland bij de verkiezingen voor het Europees Parlement.
Duitsland en de Europese verkiezingen 2024
Wat vinden Duitsers van de EU? Welke Duitse partijen doen mee aan de Europese verkiezingen? We zetten het in dit factsheet op een rij.
Podcast: De Duitse rol in Europa
Welke rol speelt Duitsland in de EU sinds het aantreden van kanselier Scholz? Daarover vertelt Ton Nijhuis, directeur van het Duitsland Instituut, in deze podcast.
Reacties
Geen reacties aanwezig