Binnenkijken bij BMW

Achtergrond - 28 maart 2007

Voor haar klanten met speciale wensen bouwt BMW in een fabriek in München speciale auto's. Maar dat niet alleen, ook motoren rollen hier van de band.  Hoogste tijd dus om daar eens een kijkje te gaan nemen. Zo zagen we hoe een aluminium plaat een vette BMW wordt.

Als je in München bent moet je hier echt geweest zijn. Dit is meer dan zomaar een blik in de productie van een auto. Er wordt een rondleiding gegeven van circa twee uur. Dat klinkt lang maar als je daar bent kom je ogen en tijd te kort. De rondleidster liet ons alles zien; van aluminiumplaten tot aan een vette BMW.  

Een BMW bouwen

Aan de basis van een nieuwe BMW liggen aluminiumplaten. Deze gaan in een persmachine die ze met een gewicht van dertig ton in de gewenste vorm perst. Deze vormen worden door robots aan elkaar gelast. De robots zijn echt nauwkeurig en het was echt een schok om ze zo te zien werken. Even dacht ik dat ik later geen baan meer zou krijgen, omdat alles door robots zal worden gedaan. In een andere machine wordt het geraamte van de auto helemaal afgemaakt door alles aan elkaar te lassen. Toen we daar stonden, ging er iets mis: het lasapparaat wilde het autogeraamte niet los laten. Zelf zei de rondleidster dat ze dit nog nooit had meegemaakt. In totaal heeft de auto maar 24 schroeven. Deze schroeven worden nog wel door mensenhanden in de auto gedraaid.  

Speciale wensen

De BMW-fabriek is 24 uur in bedrijf. Er werken vele honderden werknemers en die wisselen elkaar dus steeds af. Elke dag worden er enorm veel auto’s geproduceerd. Niet al deze auto’s worden zomaar voor een autodealer gemaakt. De fabriek bouwt de meeste auto’s speciaal voor particulieren. De auto’s zijn speciaal afgestemd op de eisen van de koper. Zo wordt er in de Verenigde Arabische Emiraten om geblindeerde ruiten gevraagd en in de Verenigde Staten om stillere motoren. Stille motoren zijn niet in alle landen legaal, ze worden als gevaarlijk beschouwd omdat je die auto's niet goed hoort aankomen.

Milieubewust
Elke auto krijgt vijf verschillende kleuren, dit zijn de basislagen. Iedere kleur of basislaag beschermt de auto tegen bijvoorbeeld zure regen. Elke auto krijgt vervolgens een wasbeurt waarbij de auto in een bad 360 graden wordt gedraaid. Als de auto schoon is kan er pas een kleur op worden gespoten. Hier is BMW milieuvriendelijk in. De verf bestaat niet uit schadelijke stoffen maar ondere andere uit water. Daarna komt de auto in een ruimte die als een soort zonnebank werkt. Er is erg veel licht en door de hitte wordt de auto niet bruin, maar droog. Alle auto’s worden tot slot gecontroleerd voordat ze de fabriek verlaten. Dit doen de werknemers door er zelf in te rijden om te kijken of alles goed functioneert. Ook een prima baan!   

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger