Duitslandweb logo Duitslandweb

Volkswagen en klagers worden het toch eens over schadevergoeding

Kort nieuws - 28 februari 2020 - Auteur: Redactie Duitslandweb

Volkswagen en de koepel van consumentenorganisaties vzbv zijn het toch eens geworden over een schadevergoeding voor honderdduizenden bezitters van een sjoemeldiesel. Eerder deze maand meldden ze nog dat de onderhandelingen waren stukgelopen.

Volkswagen biedt een schikking van in totaal 830 miljoen euro. Zo'n 260.000 Volkswagen-bezitters, die zich bij Justitie met een klacht hadden gemeld, krijgen van het autoconcern eenmalig tussen de 1350 en 6257 euro, afhankelijk van type en bouwjaar van de auto, aldus de vzbv. Dat is gemiddeld 15 procent van de aankoopprijs. VW neemt ook een deel van de individuele advocatenkosten over.

De autobezitters moeten dan van verdere klachten afzien. Daarmee wil Volkswagen verdere kosten beperken. Het dieselschandaal heeft het bedrijf inmiddels al meer dan 30 miljard euro gekost. Dieseleigenaren die hun auto na 31 december 2015 hebben gekocht of niet in Duitsland woonden toen ze hun wagen aanschaften, komen niet voor de schikking in aanmerking. 

Een rechtbank in Braunschweig behandelt sinds september 2019 een zogenoemde Sammelklage, een collectieve aanklacht van naar schatting 460.000 eigenaren van een Volkswagen die een schadevergoeding van de autofabrikant eisten. De klagers worden vertegenwoordigd door het Bundesverband der Verbraucherzentralen (vzbv). 

De autofabrikant heeft miljoenen auto's op de markt gebracht met software die zorgt dat de auto zich in een testomgeving aan de uitstootnormen houdt, maar op de weg veel meer schadelijke stoffen uitstoot. Lees meer bij tagesschau.de

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

Lees meer over 'Economie':

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Soapserie 'investeren met de schuldenrem'

Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.


Lees meer

De Duitse e-auto wacht op de parking

De Duitse e-auto wacht op de parking

Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.


Lees meer

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland wordt traag en oud

Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.


Lees meer

E-auto centraal op autobeurs IAA

E-auto centraal op autobeurs IAA

De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.


Lees meer


top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger