Volkswagen en klagers worden het toch eens over schadevergoeding
Kort nieuws - 28 februari 2020 - Auteur: Redactie DuitslandwebVolkswagen en de koepel van consumentenorganisaties vzbv zijn het toch eens geworden over een schadevergoeding voor honderdduizenden bezitters van een sjoemeldiesel. Eerder deze maand meldden ze nog dat de onderhandelingen waren stukgelopen.
Volkswagen biedt een schikking van in totaal 830 miljoen euro. Zo'n 260.000 Volkswagen-bezitters, die zich bij Justitie met een klacht hadden gemeld, krijgen van het autoconcern eenmalig tussen de 1350 en 6257 euro, afhankelijk van type en bouwjaar van de auto, aldus de vzbv. Dat is gemiddeld 15 procent van de aankoopprijs. VW neemt ook een deel van de individuele advocatenkosten over.
De autobezitters moeten dan van verdere klachten afzien. Daarmee wil Volkswagen verdere kosten beperken. Het dieselschandaal heeft het bedrijf inmiddels al meer dan 30 miljard euro gekost. Dieseleigenaren die hun auto na 31 december 2015 hebben gekocht of niet in Duitsland woonden toen ze hun wagen aanschaften, komen niet voor de schikking in aanmerking.
Een rechtbank in Braunschweig behandelt sinds september 2019 een zogenoemde Sammelklage, een collectieve aanklacht van naar schatting 460.000 eigenaren van een Volkswagen die een schadevergoeding van de autofabrikant eisten. De klagers worden vertegenwoordigd door het Bundesverband der Verbraucherzentralen (vzbv).
De autofabrikant heeft miljoenen auto's op de markt gebracht met software die zorgt dat de auto zich in een testomgeving aan de uitstootnormen houdt, maar op de weg veel meer schadelijke stoffen uitstoot. Lees meer bij tagesschau.de
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig