Beierse ruimtevaartambities: Isar Aerospace gaat raketten produceren
Kort nieuws - 7 september 2020 - Auteur: Redactie DuitslandwebEen eigen ruimtevaartprogramma: het leek een verkiezingsstunt toen minister-president Söder in 2018 met dat idee kwam. Maandag opende hij bij München een productiehal waar het Beierse bedrijf Isar Aerospace vanaf deze week draagraketten gaat produceren.
De 27 meter lange raket, Spectrum, moet volgend jaar al een satelliet met een gewicht van een ton de ruimte in kunnen schieten. Start-up bedrijf Isar Aerospace is opgericht door studenten van de Technische Universität München en wordt onder meer gefinancierd door ruimtevaartconcern Airbus.
Minister-president Söder opende maandag de productiehal van de raketfabriek in Ottobrunn, ten oosten van München. De productie van dit soort raketten kan volgens ruimtevaartdeskundigen en andere experts de komende jaren miljarden gaan opleveren en Duitsland moet bij deze technologie van de toekomst niet achterblijven, zei Söder.
Söder wekte verbazing en ook spot toen hij bij de Beierse deelstaatverkiezingen in 2018 zijn ruimtevaartprogramma Bavaria One aankondigde. Die naam wordt inmiddels niet meer gebruikt, maar het is de deelstaatregering ernst, bleek toen ze in 2019 bekend maakte 700 miljoen euro te willen investeren, onder meer om ervoor te zorgen dat de ruimtevaart een sleuteltechnologie voor de Beierse economie wordt. Daarvan is tot nu toe nog slechts 30 miljoen uitgegeven, luidt de kritiek van de oppositie, maar Söders regering ziet de investeringen als een langetermijn-project, aldus het Beierse ministerie van Economische Zaken. Lees meer over de opening van de fabriek en het Beierse ruimtevaartporgramma bij de BR24.de en over de raketten bij Handelsblatt
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig