Duitsland nationaliseert Gazprom-dochter Sefe
Kort nieuws - 15 november 2022 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe Duitse regering nationaliseert het gasbedrijf Securing Energy for Europe (Sefe), een voormalige dochteronderneming van het Russische staatsbedrijf Gazprom. Dat maakte het ministerie van Economische Zaken maandag bekend.
De bondsregering neemt deze stap omdat Sefe failliet dreigde te gaan. Dat zou de energievoorziening in Duitsland in gevaar brengen. Het bedrijf, dat gas verhandelt en transporteert, behoort tot de kritieke infrastructuur van Duitsland. Ook is het eigenaar van andere belangrijke Duitse gasbedrijven, zoals van gasopslag-exploitant Astora.
In april dit jaar stelde de regering Gazprom Germania, zoals de Duitse dochter van het Russische gasconcern Gazprom toen nog heette, al onder staatstoezicht. Dit gebeurde nadat het Russische moederbedrijf Gazprom bekend maakte met Gazprom Germania te willen stoppen. Sinds de Russische inval in Oekraïne verkeerde het bedrijf in financiële moeilijkheden. Sefe ontving sinds april al een overheidslening van 11,8 miljard euro. Dat bedrag wordt nu verhoogd tot 13,8 miljard, aldus het ministerie.
Sefe is na energiebedrijf Uniper het tweede bedrijf dat wordt genationaliseerd als gevolg van de energiecrisis. Daarnaast stelde de regering in september de Duitse tak van Russische staatsoliebedrijf Rosneft onder curatele om de energievoorziening te beschermen. Lees meer bij Handelsblatt en Reuters
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig