Neergang Duitse binnenvaart zet door
Kort nieuws - 25 maart 2024 - Auteur: Redactie DuitslandwebDuitse binnenvaartschepen hebben sinds 1990 niet zo weinig goederen getransporteerd als vorig jaar. De neergang van de Duitse binnenvaart is al langer aan de gang.
In totaal is over de Duitse binnenwateren vorig jaar 172 miljoen ton aan goederen vervoerd. Dat is bijna 6 procent minder dan in 2022, meldt het Statistisches Bundesamt, het Duitse statistiekbureau. Het is zelfs 16,3 procent minder dan in 2019, het jaar voorafgaand aan de coronapandemie. En gemeten over de periode sinds 1990, het jaar van de Duitse eenwording, is de het goederenvervoer via binnenwateren met 25,9 procent gedaald.
Een van de oorzaken van de daling is dat er minder goederen via binnenwateren van en naar zeehavens worden vervoerd. Ook zijn er vorig jaar veel minder kolen getransporteerd met binnenvaartschepen dan in 2022. Toen werden door de energiecrisis extra veel kolen vervoerd. De binnenvaart wordt verder bemoeilijkt door de lage waterstanden, waardoor de schepen soms minder zwaar kunnen worden beladen. Lees meer bij Tagesschau
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig