Columns

Ja, ik wil!

Columns - 29 mei 2006
(29 mei 2006) Ik heb het gedaan: ik ben getrouwd! Ik heb eindelijk de ambtelijke molen van een Duits-Nederlands huwelijk getrotseerd. Aan papierwerk heb ik een broertje dood, dus zag ik als een berg op tegen de hoeveelheid documenten die je nodig hebt voor een dergelijk huwelijk. Te meer, omdat ik een kafkaeske lokettenralley vreesde. Wie namelijk als burger van de Europese Unie denkt dat met de grenzen ook de papierwinkel is verdwenen, komt bedrogen uit.

Lees meer

De lome Krimi-cult van Polizeiruf 110

Columns - 16 mei 2006
(16 mei 2006) De beste televisiezondagavonden zijn die waarop Polizeiruf 110 wordt uitgezonden. De serie bestaat uit echte speelfilms, waarin het lijk enkel het alibi is voor meeslepende, tragikomische blikken op het leven in Meckelenburg, Beieren of Brandenburg. Elke regio heeft zijn eigen hoofdrolspelers en couleur locale. Polizeiruf 110 is al vijfendertig jaar een begrip: de eerste aflevering werd in 1971 vervaardigd in de DDR.

Lees meer

Frontal21: Duitse schandalen aan de kaak gesteld

Columns - 13 april 2006
(13 april 2004) Het ZDF-programma Frontal21 is door de concurrentie van de ARD bekroond met een belangrijke prijs voor onderzoeksjournalistiek. Het televisieprogramma noemt zichzelf ‘kritisch, onderzoekend, onverschrokken’. En dat klopt allemaal. Maar de spoeling voor kritische journalistiek is ook wel erg dun geworden bij de Duitse publieke omroep. En de vorm van het programma is typisch Duits: een hoog moreel praatje bij een plaatje.

Lees meer

ML Mona Lisa – door vrouwen, voor iedereen

Columns - 15 maart 2006
(15 maart 2006) ML Mona Lisa duidt zichzelf aan als ‘magazine’, maar ook wel als ‘vrouwenjournaal’. Het programma op de vroege zondagavond moet dan ook brede kijkersgroepen bedienen. Niet op de momenten dat de redactie iedereen wil behagen, maar juist wanneer ze eigenzinnig op speurtocht gaat naar absurditeiten en misstanden – voor vrouwen én mannen – geeft ze een boeiend beeld van de Duitse samenleving.

Lees meer

De geschiedenis volgens Guido Knopp

Columns - 15 februari 2006
(15 februari 2006) Guido Knopp produceert de ene na de andere televisiedocumentaire over Duitslands recente geschiedenis. ‘Zijn’ films op het ZDF over de drama’s van Stalingrad, Dresden of Hamburg maakten hem tot ster. Knopps critici spreken echter van 'historytainment' en van de ‘verknoppisering’ van de geschiedenis.

Lees meer

Hemelse kerken zoeken wereldse wegen

Columns - 10 februari 2006
(10 februari 2006) De St. Katharinenkerk in Hamburg heeft veel geld nodig voor de renovatie van het godshuis. Daarom vraagt hoofdpredikante Ulrike Murmann de inwoners van Hamburg sinds begin deze maand, of ze bereid zijn te geloven.

Lees meer

De no-nonsense nonnen van ‘Um Himmels Willen’

Columns - 16 januari 2006
(16 januari 2006) Beieren, een nonnenklooster en een sjoemelende burgemeester. Kan die combinatie humor opleveren? Jazeker, en zowaar Duitse humor die voor Nederlanders uitstekend te verdragen is. De televisieserie ‘Um Himmels Willen’ (‘In hemelsnaam’) op de eerste Duitse zender (ARD) bewijst het. De vijfde reeks wilde kloosteravonturen is nu net van start gegaan. Fritz Wepper legt het er als burgervader telkens af tegen moeder-overste: ‘Derrick’ meets ‘The Sound of Music’.

Lees meer

Kaiser Franz wil graag meer 'vriendelijkheid'

Columns - 11 januari 2006
(11 januari 2006) De Duitsers doen er alles aan om bij het snel naderende WK voetbal hun beste beentje voor te zetten. 'Keizer' Franz Beckenbauer organiseert zelfs een campagne om de Duitsers attenter te maken op "service en vriendelijkheid".

Lees meer

Hopen op de 'Merkel-opleving'

Columns - 6 januari 2006
(6 januari 2006) Duitsland hunkert naar een goed 2006. Analisten en media grijpen elke reden tot optimisme aan. Misschien krijgen ze nog gelijk ook.

Lees meer

Schalks en zuiver

Columns - 20 december 2005 - Auteur: Marja Verburg
(21 december 2005) Je zou het bijna vergeten, met al die aandacht voor de Nederlandse sterren in Duitsland: de Bondsrepubliek heeft genoeg eigen Promis (afkorting van Prominenten), die elk jaar weer opzien baren. Daar hebben ze Rafaël, Sylvie en Tooske helemaal niet voor nodig. En Promi zijn is een serieuze business: wie is de beste van het jaar 2005 en wat moet je doen om reclame-technisch het meest waard te zijn?

Lees meer

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger