Communicatie
Het DIA streeft ernaar om de kennis over Duitsland en over het belang van de Duitse taal in Nederland te vergroten. In een jaar waarin de mogelijkheden voor fysieke bijeenkomsten sterk beperkt waren speelde de doelgerichte communicatie via digitale kanalen een nóg belangrijkere rol.
De communicatie via website, nieuwsbrieven, sociale media en podcasts werd dan ook geïntensiveerd en afgestemd op de bijzondere behoeften van onze doelgroepen in corona-tijden.
Website
De website duitslandinstituut.nl biedt informatie over het instituut en zijn activiteiten, maar ook onderwijsmateriaal en onderzoeksrapporten, bijvoorbeeld over het vak Duits.
De redactie Duitslandweb belicht op de website de onderwerpen die in Duitsland het publieke debat bepalen en de onderwerpen die voor Nederland relevant zijn op journalistieke wijze. Daarnaast biedt het naslagwerk van Duitslandweb betrouwbare informatie voor scholieren, studenten en iedereen die meer wil weten over Duitse geschiedenis, politiek, economie, film, literatuur of sport. De auteurs van het naslagwerk zijn wetenschappers, docenten en journalisten die gespecialiseerd zijn in de thema's.
Door de coronacrisis zijn de bezoekerscijfers op duitslandinstituut.nl enorm gestegen in 2020. Zo trok de website 2.307.323 gebruikers (=unieke bezoekers) en had de site meer dan 4,5 miljoen paginaweergaven. Het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand was met 192.277 vier keer zoveel als in 2019. De maand maart telde zelfs 387.704 unieke bezoekers.
Het meestbezochte artikel was het continu geactualiseerde overzicht van Duitse coronaregels: ‘Corona in Duitsland: Veelgestelde vragen’. Dit stuk werd in 2020 door bijna 2 miljoen bezoekers gezien. Bij dit artikel ontstond een levendig forum waarin mensen vragen stelden over bijvoorbeeld de reisregels. Het DIA heeft via de site, per mail en telefonisch duizenden vragen beantwoord.
De top-10 van meestgelezen berichten is, op de voorpagina na, helemaal coronagerelateerd. Vooral berichten over de Duitse lockdownmaatregelen, de gevolgen voor Nederlandse reizigers, en de verschillen in het beleid tussen Nederland en Duitsland werden veel gelezen.
De afdeling Duitslanddesk informeert met de eigen website studereninduitsland.nl over studiemogelijkheden en onderzoeksverblijven in Duitsland, van ervarings-verhalen tot praktische informatie en stipendia. Het maandelijks aantal unieke bezoekers van de website studereninduitsland.nl is in 2020 gestegen naar 3.837 (2019: 3.521).
Nieuwsbrieven
Met de digitale nieuwsbrief informeert het DIA een breed lezerspubliek en netwerk over zijn activiteiten. In 2020 is de nieuwsbrief acht keer verzonden aan ruim 2.500 adressen. Duitslandweb informeerde met negen nieuwsbrieven rond de 3.500 geïnteresseerden over de Duitse actualiteit en de artikelen die de redactie daarover schrijft. De Onderwijsafdeling verstuurde vijf digitale nieuwsbrieven aan haar netwerk, dat voornamelijk bestaat uit docenten.
De Duitslanddesk verstuurde in 2020 vijf keer een nieuwsbrief aan circa 1.000 adressen, met informatie over stipendia, cursussen en nieuws over universiteiten in Duitsland. Geïnteresseerden kunnen zich via de DIA-website inschrijven voor de nieuwsbrieven.
Sociale media
De sociale media zoals Twitter, Facebook en Linkedin werden in 2020 nog belangrijker voor het instituut. Ze vormden een goede manier om ons netwerk en doelgroepen te blijven bereiken en ons grotere digitale aanbod onder de aandacht te krijgen. Met onder andere de campagnes #FaktenFreitag, #tipvoorthuis en de #vakantietips werd de verbinding met onze community gesterkt. Met het lanceren van een Instagram-profiel eind 2020 bereiken wij daarnaast een nieuwe doelgroep. Veel jonge mensen onder de 30 hebben inmiddels de overstap gemaakt naar Instagram, het meest groeiende medium in 2019.
Op Facebook was het DIA eind 2020 met meer dan 2.200 followers verbonden, een organische groei van ca. 8% t.o.v. eind 2019. Op Twitter telde het DIA circa 2.580 volgers, een stijging van ca. 3% t.o.v. 2019. De LinkedIn-pagina telde eind 2020 ruim 1.878 volgers, ca. 17% meer dan in eind 2019.
Duitslandweb informeert zijn doelgroep via een eigen Twitter-kanaal met 3.100 volgers eind 2020 (2.800 volgers eind 2019) en een eigen Facebook-site met 1.760 volgers eind 2020 (1.700 volgers eind 2019).
Ook de Duitslanddesk is op de sociale media actief. Onder de noemer 'Studeren in Duitsland' bereikte de afdeling in 2020 bijna 1.200 volgers op Facebook en meer dan 550 volgers op Twitter. Het aantal volgers steeg t.o.v. 2019 bij Facebook met 2,6 % en bij Twitter met 1,3 %. Op het in 2018 opgerichte Instagram-account van de Desk is het aantal volgers (357 in 2020) – in lijn met de landelijke trend – veel sterker gestegen, met meer dan 39% ten opzichte van 2019. Op LinkedIn telde de Duitslanddesk eind 2020 meer dan 3.300 volgers; een groei van 7 % t.o.v. 2019.
Podcast en video
De podcasts van het DIA bieden uitvoerige interviews met deskundigen en verdieping bij actuele ontwikkelingen omtrent Duitsland en Europa. Ze zijn te vinden op Spotify, Soundcloud en Stitcher, maar ook op de website van het instituut. De afleveringen zijn in 2020 doorgaans goed beluisterd, tussen 200 en 1.500 keer per aflevering.
Ook de videoproducties, met name de DIA-Sprechstunde, trokken veel aandacht. Bij deze interactieve reeks konden mensen hun vragen over Duitsland via de sociale media of mail insturen en werden deze door de verschillende deskundigen van het DIA vervolgens in videoformaat beantwoord. De video's werden 300 t/m 500 keer per aflevering bekeken.