Neue Berliner Schule
Terugkeer van de gouden jaren, 1990-2010
Observerend en minimalistisch, dat zijn de films van de Neue Berliner Schule. Ze draaien om menselijke verhoudingen in het dagelijkse leven.
Halverwege de jaren negentig bleek er een nieuwe generatie filmmakers opgestaan, waarvan de Berlijners Thomas Arslan, Christian Petzold en Angela Schanelec onderdeel uitmaakten. Arslan, Petzold en Schanelec studeerden alledrie tegelijkertijd aan de Deutsche Film und Fernsehakademie Berlin. Tegenwoordig worden ook regisseurs uit München tot de stroming gerekend, zoals Maren Ade. Haar film ‘Alle Anderen’ won bij de Berlinale 2009 de grote prijs van de jury.
De belangrijkste gemeenschappelijkheid van deze filmmakers is een bijna overdreven realistische weergave van het dagelijkse leven, met gereduceerde maar duidelijke beelden. Berliner Schule is een journalistieke benaming, het is geen groep die door de regisseurs zelf is opgericht, zoals dat bijvoorbeeld bij het Deense Dogma het geval is. De films horen bij de alternatieve cinema.
Nouvelle Vague Allemande
De films bevatten veel statische beelden en er gebeurt vaak ogenschijnlijk niets. Daarom worden ze door het publiek meestal matig bezocht, hoewel ze door critici vaak goed worden ontvangen. In Frankrijk zijn de films van de Berliner Schule populairder. Daar worden ze ook wel de Nouvelle Vague Allemande genoemd, naar analogie van de Franse stroming Nouvelle Vague uit de jaren zestig.
De Neue Berliner Schule bestaat uit:
Christian Petzold (‘Jerichow’ 2008), Thomas Arslan (‘Ferien’ 2007), Angela Schanelec (‘Marseille’ 2004), Christoph Hochhäusler (‘Unter dir die Stadt’ 2010), Maren Ade (‘Alle Anderen’ 2009), Benjamin Heisenberg (‘Schläfer’ 2005), Valeska Grisebach (‘Sehnsucht' 2006), Henner Winckler (‘Lucy’ 2006), Ulrich Köhler (‘Bungalow’ 2002) en Jan Krüger (‘Unterwegs’ 2004).