Duitsland ruziet over roetdeeltjes
Nieuws
Achtergrond - 31 maart 2005
(31 maart 2005) Economische vertegenwoordigers in Duitsland willen dat de richtlijnen van de Europese Unie voor het aantal roetdeeltjes in de lucht worden versoepeld. De Europese Commissie wil daar echter niets van weten. Eurocommissaris voor Industrie Günter Verheugen noemt een versoepeling "klinkklare onzin" en vindt dat Duitse gemeentes en het bedrijfsleven veel eerder maatregelen hadden moeten treffen.
Volgens de EU-richtlijn die dit jaar is ingegaan, mag slechts 35 keer per jaar de grenswaarde van 50 microgram fijne stofdeeltjes, waaronder de grote boosdoener roetdeeltjes, per kubieke meter lucht worden overschreden. Een stad als Stuttgart heeft die grenswaarde op 13 maart al 36 keer overschreden. De roetdeeltjes worden voor het grootste gedeelte uitgestoten door dieselmotoren. In Duitsland wordt daarom gediscussieerd over het invoeren van een autoloze zondag, om zo het aantal roetdeeltjes in de lucht te verminderen.
Het Duitse bedrijfsleven en industriële vertegenwoordigers zien in de EU-richtlijn voor roetdeeltjes een grote hindernis voor de economie. Als er een rijverbod komt, in welke vorm dan ook, zijn midden- en kleinbedrijf in de binnensteden daar de dupe van, aldus directeur van de Duitse overkoepelende industrie-organisatie DIHK Martin Wansleben. "Dat zijn signalen die niet in een economische situatie met 5,2 miljoen werklozen passen."
Verheugen vindt echter dat gemeentes en bedrijfsleven al veel eerder op de EU-richtlijn hadden moeten reageren. Die was al in 1999 bekend en schrijft ondubbelzinnig voor dat steden en gemeentes verantwoordelijk zijn voor de reducering van de stofdeeltjes in de lucht. "Waar dat niet gebeurd is, is sprake van ernstige nalatigheid." Verheugen sloot niettemin uit dat de EU maatregelen zal nemen tegen de steden die zich niet aan de richtlijn houden. Brussel wil eerst de gevolgen van de invoering ervan afwachten.
Wetenschappers menen dat een rijverbod weinig zin heeft om de hoeveelheid roetdeeltjes in de lucht te verminderen. Het feit dat er daar meer van zijn dan tien jaar geleden komt paradoxalerwijze door strengere milieumaatregelen. Vroeger hechtten de kleine deeltjes zich aan grotere stofdeeltjes, waardoor ze minder lang in de lucht bleven hangen. Veel zinvoller is het inbouwen van filters in dieselmotoren, aldus milieu-experts. In Nederland, Oostenrijk en Italië krijgen degenen die zo'n filter gebruiken belastingvoordelen. In Duitsland lukt dat niet, omdat de centrale overheid en de deelstaten het daar niet over eens kunnen worden. Het invoeren van een belastingvoordeel voor automobilisten die een dieselfilter gebruiken, gaat ten koste van de inkomsten die de deelstaten uit de wegenbelasting krijgt.
Süddeutsche Zeitung
Verheugen: Forderungen der Wirtschaft sind "barer Unsinn"
Saubere Luft kann schädlich sein
Der Spiegel
Die unsichtbaren Krankmacher aus der Luft
Wirtschaft fordert Änderung der Feinstaubrichtlinie
Die Welt
Deutsche Wirtschaft macht gegen Feinstaub-Auflagen mobil
Reacties
Geen reacties aanwezig