Duitse auto-industrie breekt verkooprecords
2010 was ongekend succesvol jaar voor autofabrikanten
Achtergrond - 14 januari 2011
Duitse autofabrikanten laten de champagnekurken knallen tijdens een grote autobeurs in het Amerikaanse Detroit. Na een diepe crisis bloeit de Duitse auto-industrie weer op. De afzet van Duitse auto’s groeide in 2010 explosief en de verwachtingen voor 2011 zijn hooggespannen.
Begin 2009 heerste er nog grote paniek onder Duitse autofabrikanten. Door de economische recessie zakte de verkoop van auto’s ineen. Mercedes zag de winst met 92 procent afnemen en meerdere bedrijven legden de productie enige weken stil. De bondsregering moest Opel redden en kwam met een sloopregeling om de verkoop van nieuwe auto’s een impuls te geven. Dat lukte, maar het bleef de vraag of de consumenten in 2010 ook zonder slooppremie nieuwe auto’s zouden kopen.
Het jaar 2010 overtrof alle verwachtingen. Autofabrikanten moesten de kerstvakanties van hun werknemers inkorten om aan de vraag te voldoen. Tijdens het begin van de Detroit Auto Show, de eerste autoshow in 2011, presenteerden de Duitse autofabrikanten verkooprecords en glanzende toekomstverwachtingen. Zo maakte Volkswagen bekend dat het in 2010 voor het eerst meer dan 7 miljoen auto’s had verkocht, een groei van 13,5 procent ten opzichte van 2009. Dat maakt het bedrijf tot de op drie na grootste autofabrikant ter wereld, aldus maandblad Focus eerder deze week.
Stijgende verkoopcijfers
Ook uit cijfers van andere fabrikanten blijkt dat de voor Duitsland zo belangrijke auto-industrie de crisis achter zich heeft gelaten. Audi en Porsche, dochterbedrijven van het Volkswagenconcern, zagen de afzet in 2010 met 10 en 25 procent groeien. BMW sloot het jaar af met het op één na beste resultaat in de geschiedenis van het bedrijf. Het concern verkocht in totaal 1,46 miljoen auto’s van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce.
De stijgende verkoopcijfers berusten voornamelijk op een groeiende markt in de Verenigde Staten (VS) en China. Volgens Matthias Wissmann, voorzitter van de Duitse bond voor de automobielindustrie, zijn Duitse merken populair in de VS. “Bijna iedere Amerikaan die zich voor auto’s interesseert wil eigenlijk een Porsche, Audi, BMW of Mercedes. Geen ander land heeft zo’n sterk imago”, aldus Wissmann deze week tegen nieuwssite Deutsche Welle.
China
De Chinese markt groeide in 2010 met 30,5 procent en is de grootste ter wereld. Vooral luxe merken doen het daar goed. Mercedes verkocht in 2010 in China twee keer zoveel auto’s als in 2009. Alleen Opel weet niet van de groeiende buitenlandse markten te profiteren. Het bedrijft verkocht in 2010 ongeveer 1,2 miljoen auto’s. “Dat is evenveel als in het vorige jaar en het is geen record”, aldus topman Reilly in de Süddeutsche Zeitung.
De autofabrikanten verwachten dat 2011 een recordjaar wordt. Volgens Wissmann gaat de Duitse industrie voor het eerst in de geschiedenis meer dan een miljoen auto’s verkopen in de VS. Tijdens de Detroit Auto Show presenteerde Volkswagen een nieuw model Passat. Volgens topman Winterkorn wordt “2011 het sleuteljaar voor Volkswagen in de VS”. Daarom is de Passat aangepast voor de Amerikaanse markt. De ‘VS-Passat’ is groter dan de Duitse, maar liefst 4,90 meter.
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig