Geen crisis zonder Mr DAX
Column
Achtergrond - 17 februari 2009
(10 oktober 2008) En daar is hij weer! Het wanhopige gezicht van beurshandelaar Dirk Müller siert de homepage van menig nieuwssite. Iedere belegger weet dat het nu foute boel is. De ‘Dirk-Müller-Barometer’ kondigt ook voor vandaag weer slecht weer aan, nu de Duitse beurs DAX vanochtend tien procent lager opende.
De crisis op de financiële markten heeft ook onbedoelde bijeffecten. Zo groeien de economieverslaggevers van de NOS door dagelijkse verschijning in de media uit tot ware poldersterren en voorspelt zelfbenoemd beursgoeroe Willem Middelkoop om het uur nog meer economisch onheil op RTL Z. Komt de verkoop van zijn boeken ook ten goede, dus hij overleeft de crisis wel.
Maar hun ster verbleekt bij Dirk Müller. Deze Duitse beurshandelaar is de onbetwiste ster van Mainhattan, zoals het zakencentrum van ’s lands financiële hoofdstad Frankfurt am Main wordt genoemd. Hij is met zijn rocksterrenuiterlijk een opvallende verschijning in het woud van driedelig grijs. Müllers vrouw is kapster en stuurt hem eens in de zoveel tijd met een nieuwe coupe de beursvloer op. En een zeer expressief gezicht doet de rest.
Mr. DAX
Want wanneer de koersen instorten is hij erbij. Zit Müller met zijn handen in zijn geperoxideerde haar of plukt hij zenuwachtig aan zijn zorgvuldig getrimde ringbaard, luidt er maar een devies: verkopen nu het nog kan.
Dit is het geheim van de ‘Dirk-Müller-Barometer’ – eenvoudiger en treffender kan het sentiment op de DAX niet in beeld worden gebracht. En dat weten fotojournalisten ook. Müller groeide door puur toeval uit tot ‘Mr. DAX’, dé verpersoonlijking van de Duitse aandelenmarkt.
Er lopen ruim honderd handelaren rond op de DAX, maar toen hij in 1992 zijn opwachting maakte in Frankfurt werd hem een bureau pal onder het koersenbord toegewezen. Een jubelblik of doodsangst, Müllers altijd fotogenieke gezichtsuitdrukking met een stijgende of dalende lijn op het bord levert een prachtig plaatje op.
Müllers alter ego Mr. DAX debuteerde in 1999. De handelaar was voor het eerst op de voorpagina van een krant te zien, nadat toenmalig minister van Financiën Oskar Lafontaine zijn aftreden aankondigde. Müller werd met een intens tevreden blik vereeuwigd met een stijgend koersverloop op de achtergrond.
Maar de ster van Mr. DAX rijst vooral in tijden van crisis. Vlak na de aanslagen van 11 september 2001 keek Müller verslagen naar het koersverloop. Was het verdriet om de slachtoffers of cynischer, sloeg het condens van het massaal verdampte geld op zijn ogen?
Allround mediaster
Na de aanslagen in New York kreeg het gezicht van de DAX ook een stem waardoor Müller een allround mediaster werd. De handelaar bleek al snel nooit verlegen te zitten om een sappige quote en groeide uit tot de lieveling van de financiële journalistiek.
“Deze crisis is ab-so-luut zonder precedent”, zo bezwoer Müller gisteravond nog ZDF-talkshowpresentatrice Maybrit Illner. “Het is alsof banken en politici zonder enige medische achtergrond voor het eerst een openhartoperatie uitvoeren.” Ja, Mr. DAX heeft in de loop der jaren heel goed geleerd de media te bespelen. Rampenprofetieën staan garant voor headlines.
En dat niet alleen in Duitsland. Müllers bekendheid strekt zich uit tot over de oceanen. Zo levert hij ook commentaar voor de Amerikaanse zakenzender CNBC, waar hij welhaast liefkozend wordt aangekondigd als “Dirk of the DAX”.
'Bekender dan Knut'
Een collega heeft hem laatst nog een ordner gegeven met kranten uit Chili, Brazilië, Nederland, Frankrijk en Israël, allemaal met een foto van Müller op de voorpagina. Het is crisis, dus hij is een hype. Een Oostenrijkse radiopresentator maakte het nog bonter: “Mr. DAX is bekender dan ijsbeer Knut.”
Maar zoals het een echte ster betaamt, blijft Müller nuchter onder alle media-aandacht. “Eigenlijk doe ik helemaal niets bijzonders”, zo vertrouwde hij een half jaar geleden het Duitse persbureau DPA toe. “Niets waar ik nou uitzonderlijk trots op kan zijn, want ik heb mijn bekendheid aan toeval te danken.”
Daar is de DAX het niet helemaal mee eens, want de Duitse beurs schat de pr-waarde van Müller hoog in. Door een verbouwing moest de handelaar zijn vaste stek verlaten, maar vorig jaar kreeg Mr. DAX zijn vertrouwde plek onder het bord weer terug. De Dirk-Müller-Barometer werkt weer als vanouds. Alleen jammer dat ‘ie een wereldwijde recessie aangeeft.
Sander van der Ploeg is redacteur van het Duitslandweb.
Afbeeldingen:
Reacties
Geen reacties aanwezig