Er de humor van inzien
Website www.alles-ist-vorbei.de

Achtergrond - 1 mei 2004

Bedenker en maker van de websitewww.alles-ist- vorbei.de aan het woord over het hoe en waarom van zijn initiatief.

"De rivaliteit tussen het Nederlandse en het Duitse voetbal heeft historisch gezien veel te maken met de Tweede Wereldoorlog. Daarbij heeft Nederland in 1974 in de finale van het WK verloren van Duitsland, hoewel Nederland in die tijd spectaculair voetbal heeft gespeeld en eigenlijk wereldkampioen had moeten worden." Juist die 'speciale' sfeer die aan de wedstrijd Nederland-Duitsland hangt heeft de maker van de site op een voetbalavondje doen besluiten een website te maken over de rivaliteit tussen beide landen. Al haast hij zich erbij te zeggen dat de opzet van de site "humoristisch is en absoluut niet kwetsend, aanstootgevend of zoiets".

Humoristisch is de site zeker. Grappen in de trant van: 'Oliver Kahn staat na de wedstrijd onder de douche met een paraplu! "Waarom doe je dat?", vraagt Rudi Völler. Antwoordt Kahn: "ik ben mijn handdoek vergeten!"', geven de toon aan. Daarnaast blijkt Lommen alle technische trucjes uit de kast getrokken te hebben om de Duitse voetballers voor gek te zetten. Alles beweegt en draait en doet - met steeds dezelfde boodschap als resultaat: Duitsland, alles ist vorbei!

Als bezoeker verbaas je je soms over de stortvloed aan ongein - die regelmatig overslaat in leedvermaak - ten opzichte van Die Mannschaft. Er spreekt welhaast een zekere hartstocht uit. Wat motiveert iemand toch om zoveel creativiteit op een website los te laten? De initiatiefnemer: "Ik woon in een plaats waar veel Duitsers komen winkelen. Dat geeft wel 'overlast', zoals het parkeren in de binnenstad. Op de vrije Duitse dagen - die de Duitsers wel veel hebben - waan je je dus in Duitsland en niet in Nederland. Ik drijf een winkel in de binnenstad, maar ik heb dus absoluut geen Duitse klanten. Veel van mijn collega-winkeliers verdienen een dikke boterham aan de Duitsers. Maar als die in grote getale komen, blijven mijn klanten vaak thuis vanwege de slechte bereikbaarheid en de grote drukte."

De maker van www.alles-ist-vorbei.de benadrukt dat de site niet gemeen bedoeld is. Hij heeft persoonlijk niets tegen Duitsland. "In mijn vrije tijd ga ik regelmatig fietsen in Duitsland en daarbij een gezellig terrasje pikken met een lekker glas Weizenbier. Ook ga ik regelmatig naar een sauna net over de grens in Duitsland." Ook heeft hij geen nog geen enkele boze reactie op zijn initiatief ontvangen, terwijl de site dagelijks toch tussen vijfhonderd en duizend bezoekers telt - onder wie 20 procent Duitsers. Heeft het er soms mee te maken dat als het op Nederland-Duitsland aankomt - of het nu op het veld is of daarbuiten - het er allemaal nét ietsje harder aan toe gaat dan anders?

Op verzoek van de betrokkene is de naam van de maker van alles-ist-vorbei.de uit dit artikel verwijderd.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger