‘Niveaulimbo’ door ‘Arschfax’ van ‘Speckbarbie’
Duitse jeugdwoorden 2010
Achtergrond - 29 november 2010
Niveaulimbo, het dalen van het niveau op feestjes en in gesprekken, is het Duitse jeugdwoord van het jaar. Dat heeft de jury van uitgeverij Langenscheidt bepaald. Deelnemers aan de internetverkiezing van het jeugdwoord kozen voor Speckbarbie, een overdreven uitgedost meisje dat te strakke kleren draagt.
Niveaulimbo laat volgens uitgeverij Langescheidt het best zien hoe creatief jongeren met de Duitse taal omgaan. Dat is het doel van de verkiezing, die sinds 2008 wordt georganiseerd. Op de tweede plaats eindigde Arschfax, waarmee wordt bedoeld dat het etiket van je onderbroek uit je broek hangt. Daarna kwamen egosurfen - je eigen naam googelen - en Speckbarbie.
De jury bestaat uit vier journalisten en drie scholieren van 14, 16 en 17 jaar. Ze kijken niet alleen naar de populariteit van een woord maar ook naar de originaliteit en de maatschappelijke relevantie. Speckbarbie haalde mede daarom niet de eerste plaats. Vooral de scholieren in de jury vonden het te negatief. Dat woord was wel de favoriet van de 38 duizend deelnemers aan de internetverkiezing tot jeugdwoord van het jaar. Niveaulimbo belandde op internet op de 15e plaats.
In 2008 won Gammelfleischparty de eerste verkiezing tot jeugdwoord van het jaar. Dat is een feestje voor mensen boven de 30. Gammelfleisch betekent bedorven vlees. Vorig jaar was het hartzen, werkeloos zijn en rondhangen, naar de naam van de Duitse werkloosheidsuitkering Hartz IV.
Reacties
Geen reacties aanwezig