Terugkeer van traditie
Burgerlijkheid en wedergeboorte, BRD 1949-1990
Begin jaren vijftig maakten veel regisseurs en acteurs hun comeback. Ook oubollige, vooroorlogse thema’s werden van stal gehaald.
Regisseur Veit Harlan (l) en acteur Eugen Klöpfer (r) moeten voorkomen vanwege hun dubieuze rol in de filmindustrie van Nazi-Duitsland.
Toen de filmproductie in 1949 weer aantrok, konden veel vooroorlogse filmmakers zonder problemen aan de slag. Veit Harlan - een regisseur uit ‘de glorietijd van de Duitse film’ - werd weer liefdevol verwelkomd door het Duitse publiek.
In de jaren vijftig werden ook films gemaakt over de Tweede Wereldoorlog, maar heikele thema’s als de jodenvervolging werden niet behandeld. De oorlog werd op een positieve manier benaderd. De nadruk lag op de helden uit de Tweede Wereldoorlog. De oorlog zelf werd veelal gebagatelliseerd en verdicht tot een paar spannende krijgshandelingen.
Gegenwartsfilme - films over het moderne, naoorlogse Duitsland - werden in de jaren vijftig wel gemaakt, maar ook hier was weinig plaats voor echte problemen. Een uitzondering was het gevoelige drama ‘Die Halbstarken’ (1956) van Georg Tressler over de belevingswereld van een groep hangjongeren in Berlijn. De hoofdrol werd vertolkt door Horst Buchholz, de James Dean van de Duitse cinema.