Duitse netwerksite StudiVZ verliest van Facebook
Privacygevoelige Duitsers laten veilige StudiVZ massaal in de steek
Achtergrond - 5 januari 2012
Hoewel Duitsers hoge eisen stellen aan de bescherming van hun privacy, trekken Duitse jongeren massaal naar Facebook. Ze keren het veiligere Duitse sociale netwerk StudiVZ de rug toe. "Het is een Duitse schizofrenie."
Op wannstirbtstudivz.com is het aftellen begonnen. In maart is het volgens de site zover: dan is het definitief over met StudiVZ. Het ooit zo populaire Duitse sociale netwerk verliest sinds anderhalf jaar in een rap tempo leden. De site kreeg in mei 2010 nog meer dan 450 miljoen bezoeken per maand, in november 2011 waren dat er nog maar 80 miljoen, meldt nieuwssite Heute.de. Mediaconcern Holtzbrinck, die de website in 2007 nog voor ruim 80 miljoen euro kocht, raakt StudiVZ nu aan de straatstenen niet meer kwijt.
Spelletjes en apps
Het merendeel van de Duitse jongeren is inmiddels vertrokken naar het Amerikaanse Facebook. “Het gaat niet alleen om waar de betere zoekmachines zijn of waar je de beste service krijgt, maar om waar je vrienden zijn”, zegt mediajournalist Philip Banse in een interview met Deutschlandradio.de.
Holtzbrinck was er alleen maar op uit winst te maken met StudiVZ, verklaren Duitse media de teloorgang van de Duitse netwerksite, terwijl Facebook juist innovatief is. Het Amerikaanse sociale medium doet veel meer moeite om gebruikers te houden, bijvoorbeeld door spelletjes en nieuwe apps te integreren, zegt Banse. Ook steeds meer Duitse 50-plussers zijn actief op Facebook: 32 procent van hen is inmiddels lid van de site, schrijft de Märkische Allgemeine.
Protest tegen Facebook
Het is opvallend dat zoveel Duitsers gebruik maken van Facebook, juist omdat zij veel waarde hechten aan de bescherming van privégegevens. Nergens anders ter wereld kreeg Facebook zoveel kritiek te verduren als in Duitsland, aldus Deutschlandradio.de. De Amerikaanse netwerksite heeft de naam gemakkelijk om te springen met persoonlijke gegevens. Bij elke vernieuwing van Facebook ontstaan gebruikersprotesten en rijzen er twijfels over de privacybescherming, schrijft de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
StudiVZ heeft, in tegenstelling tot Facebook, wel geïnvesteerd in de bescherming van data en persoonsgegevens. Het is een “Duitse schizofrenie” dat Duitsers toch naar het onbeveiligde Facebook overstappen, aldus Banse. Inmiddels heeft Facebook volgens hem in Duitsland zo’n 20 miljoen leden. Daaruit kun je alleen maar concluderen dat de meeste mensen privacybescherming toch niet zo belangrijk vinden, aldus de mediajournalist. Dat komt ook, zegt hij, omdat de traditionele opvatting van privacybescherming niet werkt bij sociale media, waar mensen juist gegevens met elkaar willen delen.
StudiVZ
StudiVZ werd in 2005 opgericht voor Duitse studenten en werd in korte tijd razend populair. Al snel kwamen er zuster-netwerken bij: SchülerVZ voor scholieren in 2007 en MeinVZ voor volwassenen in 2008. Ook daar logt nu bijna niemand meer in.
SchülerVZ probeerde onlangs nog een nieuwe applicatie in te voeren, aldus nieuwssite Heute.de. Scholieren konden met nieuw beoordelingssysteem aangeven of ze iets “Top oder Flop” vonden. Maar critici zagen dat als een uitnodiging tot pesten en SchülerVZ heeft de applicatie van de website verwijderd.
Lees meer over 'Digitale samenleving':
‘Duits onderwijs had moeite met omslag in coronatijd'
Mischa Buiting deed als afstudeerproject onderzoek naar digitalisering in het hoger onderwijs in Nederland en Duitsland.
Warum, wieso: werkt Street View niet in Duitsland?
In de serie 'Warum, wieso?' zoeken we alledaagse Duitse kwesties uit. Aflevering 3: Google Street View
Warum, wieso: is het Duitse internet zo slecht?
In de nieuwe serie 'Warum, wieso?' zoeken we alledaagse Duitse kwesties uit. Aflevering 1: Het slechte internet
Digitaal wordt (een beetje) normaal
De coronacrisis zorgt voor 'veranderdruk' in digibeet Duitsland. Gaat de digitalisering nu tòch een tandje sneller?
Reacties
Geen reacties aanwezig