'Duitsland is bij uitstek niet sexy'
Enfant terrible Sven Ratzke is terug in Amsterdam

Achtergrond - 4 mei 2006

De Duits-Nederlandse entertainer en ‘enfant terrible van de showbizz’ (de Volkskrant) Sven Ratzke laat in zijn voorstelling ‘Duitse Nachten’ zien dat Duitsland meer is dan een opeenstapeling clichés. Na een uitverkochte show in februari staat hij op vrijdag 12 mei voor de tweede keer met zijn nachtclub in de Amsterdamse Sugarfactory.

Je kondigt je voorstelling aan met de kreet 'Duitsland is sexy'. Wat is er nou sexy aan Duitsland?

“Ach, dat is eigenlijk ironisch bedoeld. De voorstelling is geen promotieactie om een mooi licht op Duitsland te werpen. Eigenlijk is Duitsland bij uitstek niet sexy, al is dit langzaam aan het veranderen. Ook de Nederlandse media merken dat Duitsland wel degelijk interessant is. Nederlanders brengen Duitsland nog steeds in verband met Lederhosen en nagesynchroniseerde softporno. De ‘Duitse Nachten’ willen iets anders laten zien dan clichés zoals Duitse worsten, bier, Derrick en Musikantenstadel. Nederlanders zijn volgens mij gek op de kitsch en de mafheid van Duitsers, maar heel veel muziek en kunst blijft voor Nederlanders verborgen. Dat wil ik laten zien, vooral aan een jonger publiek.”

Je presenteert de show in het Duits, ga je ook Nederlandse liedjes zingen?

“De show is inderdaad in het Duits, al zing ik ook een Nederlands lied. Het Duits heeft meer theatrale mogelijkheden, het is een taal die kunstliefhebbers serieus nemen. Toch is het publiek regelmatig verbaasd over de leuke liedjes die je ermee kunt maken.”

Is het publiek hier anders dan in Duitsland?

"Zeker. Ik vergelijk het Nederlandse publiek vaak met een gospelkoor, ze staan op en zingen mee. Nederlanders zijn party animals die fun en plezier willen. In Duitsland gedraagt het publiek zich als bij een mis in de katholieke kerk. Duitsers zullen nooit spontaan meezingen, opstaan of reageren, ze zijn terughoudender en conservatiever. Vooral bij de vergelijking van Duitsland met Nederland is het verschil extreem. Het Duitse publiek is snel te choqueren. Er zijn in Duitsland veel dingen die nog heilig zijn, in Nederland is het tegendeel het geval. Er is ook een verschil hoe liedjes en performances door het publiek worden opgenomen. Als je in Duitsland een liedje over een hoer in de goot zingt, vinden mensen haar zielig, in Nederland is dit puur leedvermaak.”

In de pers word je omschreven als ‘enfant terrible’ en als provocerend.

“Het is van te voren niet mijn bedoeling te provoceren. Die indruk ontstaat misschien omdat ik veel improviseer en het publiek bij de voorstelling betrek. Een voorbeeld hiervan is dat ik aan het eind van de show de schoenen en de sokken van een vrouw uitrek en haar voeten kus, een heel intiem moment. Elke voorstelling is anders, het publiek bepaalt mede het verloop van de show. Ik heb bijvoorbeeld een keer alle bezoekers van het theater mee naar buiten genomen. Mijn liedjes zijn eigenlijk mini-films waar ik mensen in mee wil nemen."

Het thema van de je huidige voorstelling is 'Herrenabend', wat kunnen we daarvan verwachten?

“Het wordt een voorstelling in de stijl van de jaren twintig met verschillende kunstperformances in de sfeer van een nachtclub, dus met kleine tafels waar het publiek aan zit en veel champagne. De show in februari was in de sfeer van de voormalige DDR - diva’s zoals Cora Frost en Malediva traden op en een socialistisch kinderkoor uit Purmerend declameerde Oost-Duitse spreekoefeningen. Deze keer komt de acteur en zanger Gustav Peter Wöhler met een hele goede band en de acteur Dr. Klaus Henscheid is er ook, een beer van een vent. Stuk voor stuk echte kerels. Bovendien komt er een ‘mystery guest’, maar daarover wil ik niets verklappen. Zelf breng ik veel liedjes uit mijn nieuwe repertoire ten gehore.”

Alle gegevens over de show op 12 mei zijn hier te vinden.

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger