Twijfels over E10 veroorzaken brandstofschaarste
Invoering nieuwe brandstof stuit op felle kritiek
Achtergrond - 7 maart 2011
De nieuwe benzine E10, die begin dit jaar in Duitsland is ingevoerd, veroorzaakt een crisis aan de pomp. De milieupartij De Groenen én de liberale FDP verzetten zich tegen tegen de maatregel van milieuminister Norbert Röttgen (CDU). De consument negeert de nieuwe brandstof grotendeels.
Duitse media stonden maandag bol van de alarmerende berichten over de invoering van de brandstof. Deze week wordt massale benzineschaarste verwacht, niet door de crisis in Libië of door de problemen op de wereldmarkt; deze crisis is zelfgemaakt, schreef Die Welt online.
De kritiek op de nieuwe brandstof E10 is breed gedragen: de liberale FDP en de Groenen willen allebei dat de verkoop van de benzine stopt. Een belangrijke reden daarvoor is de onzekerheid over de verdraagzaamheid van de brandstof, circa tien procent van de auto’s is niet E10-geschikt.
Groenen-voorzitter Cem Özdemir vindt E10 een slechte oplossing voor een belangrijk probleem: “We hebben benzinebesparende auto’s nodig, een snelheidslimiet op snelwegen, stimulering van elektroauto’s en van het openbaar vervoer.”
De Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland (BUND), een vooraanstaande milieuorganisatie, spreekt van misleiding van de consument. Voor de aanbouw van graan, maïs en suikerbieten, waar bio-ethanol van wordt gemaakt, is land nodig dat normaal gesproken voor de voedselproductie wordt gebruikt. Bovendien wordt bij de productie van biobrandstof soms meer CO2 uitgestoten dan bij het maken van fossiele brandstoffen. De EU heeft wel in haar richtlijnen opgenomen dat hier bij de productie van biobrandstof op moet worden gelet.
Het verbruik van de nieuwe benzine is hoger dan dat van het oude Super (in Nederland Euro95 genoemd). Bij de nieuwe brandstof is het aandeel ethanol van vijf tot maximaal 10 procent verhoogd, wat de naam E10 heeft opgeleverd.
De twijfels aan de duurzame brandstof zorgen ervoor dat de meeste autobezitters gewoon bij de oude benzine blijven. Die Welt berichtte vorige week dat in Würzburg een Super zuil voor een paar uur moest worden gesloten, omdat er niets meer aangeleverd kon worden. Het prijsverschil tussen Super en E10 bedraagt inmiddels acht cent per liter, maar zeven van de tien klanten tanken desondanks hun vertrouwde brandstof.
Milieuminister Norbert Röttgen (CDU) houdt in tegenstelling tot coalitiepartner FDP aan de invoering van E10 vast. Minister van Economische Zaken Rainer Brüderle, ook van het CDU, verklaarde zondagavond op ARD twijfels over E10 te hebben. Ook CSU-europarlementariër Marcus Ferber eist dat de brandstof uit de handel wordt genomen. De directeur van het CAR-Center Automotive Research aan de Universität Duisburg-Essen, Prof. Ferdinand Dudenhöffer: “E10 toont aan dat Duitsland geen strategie heeft om over te schakelen naar energiezuinige vaartuigen en brandstoffen.”
Reacties
Geen reacties aanwezig