Alle zegen komt van boven... en uit je mobieltje
Hoe Hamburgse kerken proberen te overleven

Columns - 14 juni 2005

(14 juni 2005) Deze maand togen 38 duizend Hamburgers op een zaterdagavond naar de kerk. Normaal gesproken kan een pastoor van zo’n opkomst enkel dromen. Reden van het hoge bezoekersaantal was de zogenaamde ‘Nacht der kerken’, die mensen hun weg in de kerk (terug) moet laten vinden. Dat schijnt te lukken, want in dit tweede jaar dat de ‘Nacht’ werd georganiseerd, werden de kerkbankjes gevuld door tienduizend meer mensen dan vorig jaar.

van Marcel Heijmans

Niet alleen het orgel van de Sankt Petri moest worden gerenoveerd. Ook het dak en de glas-in-lood-vensters waren dringend aan vervanging toe. Tijdens een decemberstorm werd de winkelstraat langs de kerk al afgesloten, omdat de dakpannen naar beneden waaiden. Nu staat de historische kerk in de steigers. Gesponsord welteverstaan. Een Zweeds modeconcern gebruikt de bouwsteiger als reclamezuil van 832 vierkante meter. Daarmee is de kerk de eerste in Hamburg, die zijn muren voor wereldse reclame verhuurt.

Zelfs conservatieve stromingen binnen de Hamburgse kerk tonen begrip voor de kerkelijke reclameactie. "Wat heb je eraan als het kerkgebouw door rechtzinnigheid steeds verder verbrokkelt?” En ook een oude vrouw uit de binnenstad verklaart: "Zolang er geen dessous-reclame op de kerk te zien is, vind ik deze actie van de kerk in orde.”

Dan hopen we maar voor de kerkgangers, dat het geen lange, hete zomer wordt.

Marcel Heijmans woont in Hamburg en is daar werkzaam bij een reclamebureau

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger