Brandt Brauer Frick: Techno van bladmuziek
Brandt Brauer Frick Ensemble in Paradiso
Achtergrond - 9 mei 2011
Het Duitse trio Brandt Brauer Frick bestaat uit drie musici - één klassiek geschoold, twee met een jazzachtergrond - met een grote liefde voor techno. Hun doel: akoestische dancemuziek maken. Dat dit mogelijk is lieten zij zondag horen in Amsterdam. Met het Brandt Brauer Frick Ensemble, voorzien van onder meer een harpiste en een tubaspeler, traden zij op in Paradiso.
Bijna terloops laat Paul Frick de enorme bladen bladmuziek naast de vleugel op de grond vallen terwijl hij verder speelt. Als je het geluid weg zou laten, zou je niet vermoeden dat hier clubmuziek gemaakt wordt. Andersom, als je je ogen dicht doet, verwacht je niet dat de geluiden die je hoort, voortkomen uit slagwerk, viool, cello, harp en tuba. Het enige instrument dat nog in de buurt komt van elektronische muziek waar clubmuziek doorgaans uit bestaat, is de Moog-synthesizer van Jan Brauer.
Schurende geluiden lijken digitaal vervormd, maar komen direct uit een viool of tuba. Repeterende opzwepende klanken blijken afkomstig uit een vleugel. De strakke beat die het geheel vaak het hele nummer begeleidt is niet het werk van een drumcomputer, maar van slagwerker Daniel Brandt. Bespeeld worden de instrumenten ook niet altijd op de traditionele manier. Frick hangt geregeld in de vleugel en er wordt waar het kan, maar niet gebruikelijk is, op instrumenten geklopt en aan snaren getrokken.
Eurosonic
Het Brandt Brauer Frick Ensemble is de uitgebreide livebezetting van het technotrio Brandt Brauer Frick. Brandt en Brauer speelden op school samen in een big band en maakten later door jazz geïnspireerde clubmuziek. Frick studeerde compositie aan de Universität der Künste in Berlijn. Ze leerden elkaar kennen in 2008 en niet lang daarna verscheen hun eerste EP. Op het Eurosonic-festival afgelopen januari in Groningen traden ze voor het eerst met ensemble op. Het is een logisch gevolg van hun wens geheel akoestische dancemuziek te maken.
“Voor ons voelt het heel natuurlijk om de rijkdom aan klanken van klassieke instrumenten te gebruiken om techno te spelen”, laten zij weten in het persbericht bij hun debuut-cd ‘You make me real’ (2010). Brandt, Brauer en Frick laten zich daarbij niet alleen inspireren door John Cage, Steve Reich en housemuziek, maar duiken in de muziekgeschiedenis waar deze componisten en muziek deel van uitmaken. Dat doen ze grondig. Hun brandstof is, zo is te lezen in het persbericht, “de muziekgeschiedenis zelf, gemanifesteerd in veelsoortige compositietechnieken". Hun doel is “het creëren van een klankesthetiek, die zowel past in een club alsook in een concertzaal.”
Berghain
De afgelopen week hebben ze in clubs en een concertzaal gestaan. Zaterdag stonden ze in het concertgebouw in Brugge, donderdag in Berghain, de belangrijkste technoclub van Berlijn. Een stralende tourmanager vertelt na afloop van het optreden in Paradiso over deze optredens. Het waren twee totaal verschillende locaties die zorgden voor een verschillende beleving van de muziek. Maar beide optredens waren een succes volgens hem.
Dat geldt zeker ook voor het concert in Paradiso. Het is moeilijk om stil te blijven staan als het ensemble de muziek beheerst, met uitzonderlijke precisie, opzwepend tot een uitbarsting laat komen.
In het najaar verschijnt een cd van het Brandt Brauer Frick Ensemble. Begin juli treedt het gezelschap op tijdens het North Sea Jazz Festival in Rotterdam.
Katja Geelhoed is freelance-journaliste. Ze schrijft voor Duitslandweb regelmatig over Berlijn en Duitse muziek.
Reacties
Geen reacties aanwezig