Duitse wapenexport in 2019 flink gestegen
Kort nieuws - 8 januari 2020 - Auteur: Redactie DuitslandwebDuitsland heeft in 2019 voor een recordbedrag van ruim acht miljard euro aan militair materieel geëxporteerd. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het ministerie van Economische Zaken. Het is bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor.
32 procent van de exportvergunningen die door de overheid werden afgegeven was voor oorlogswapens, de rest voor ander militair materieel. Vooral de export naar landen buiten de Europese Unie en de Navo nam toe. Algerije, Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Indonesië behoorden tot de tien belangrijkste ontvangende landen.
Tussen 2016 en 2018 daalde het aantal vergunningen voor export van wapens en militaire uitrusting juist. Eind 2018 bedroeg de waarde van de wapenexport bijna vijf miljard euro. De toename in 2019 tot ruim acht miljard euro komt volgens minister van Economische Zaken Peter Altmaier (CDU) vooral door de lange kabinetsformatie in 2017/2018. In die periode bleven vergunningaanvragen liggen, waardoor ze pas later werden goedgekeurd.
De exporttoename kan voor irritatie zorgen binnen de Grote Coalitie, schrijft Spiegel Online. SPD-leider Norbert Walter-Borjans noemde het onacceptabel dat er steeds meer Duitse wapens in crisisgebieden en dictaturen opduiken. Ook oppositiepartijen Bündnis 90/Die Grünen en Die Linke pleiten al langer voor een strenger wapenexportbeleid. Lees meer bij Spiegel Online
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig