Duitse regering komt met basispensioen voor minima
Kort nieuws - 19 februari 2020 - Auteur: Redactie DuitslandwebDe Duitse regering wil een basispensioen invoeren voor mensen die meer dan 33 jaar sociale lasten hebben afgedragen en toch te weinig pensioen hebben om goed van te leven.
Over dit basispensioen, Grundrente in het Duits, konden CDU/CSU en SPD het lang niet eens worden. De SPD wilde een algemeen basispensioen, vergelijkbaar met de Nederlandse AOW. Maar de christen-democraten (CDU/CSU) willen de regeling alleen laten gelden voor lage inkomens.
Daarom komt er een inkomenstoets. Ook moeten de afgedragen sociale lasten hoog genoeg zijn. Jaren waarin iemand niet genoeg heeft afgedragen, tellen niet mee. De berekening is ingewikkeld, maar zou wel automatisch door de instanties moeten worden gedaan.
Naar schatting zullen 1,3 miljoen Duitsers van de regeling profiteren. Als het parlement akkoord gaat, kan de regeling 2021 ingaan. In 2021 kost de Grundrente de overheid naar schatting 1,3 miljard euro. Lees meer bij Tagesschau
Vorig jaar nog constateerde de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) dat het Duitse pensioensysteem tekort schiet. Duitsers die hun leven lang fulltime werken krijgen minder pensioen dan het gemiddelde van de OESO-landen. Maar vooral voor mensen met afwijkende dienstverbanden, bijvoorbeeld parttimers en zelfstandigen moeten de pensioenvoorzieningen worden verbeterd, stelde de OESO.
Lees meer over 'Economie':
Soapserie 'investeren met de schuldenrem'
Wat een misdaadserie gemeen heeft met de Berlijnse politiek legt econoom Carsten Brzeski uit in zijn nieuwe column.
De Duitse e-auto wacht op de parking
Voor de Duitse autosector zijn de gouden jaren achter de rug, schrijft econoom Brzeski. De Duitse automakers gooien het roer om.
Duitsland wordt traag en oud
Duitsland vergrijst sneller dan veel andere Europese landen. De economische gevolgen daarvan zijn ingrijpend, aldus econoom Brzeski.
E-auto centraal op autobeurs IAA
De autoshow IAA in München geeft een hoofdrol aan de e-auto, maar de modellen waarvan de Duitse merken het moeten hebben, hebben nog steeds een verbrandingsmotor.
Reacties
Geen reacties aanwezig