Duitse les
Meelopen op het Gymnasium Hamm

Achtergrond - 1 april 2006

Nog duf (en enkelen nog schor van het gillen op de Hamburger DOM) vertrekken we maandagochtend om kwart over acht naar het Gymnasium Hamm. We zijn prachtig op tijd en we worden hartelijk ontvangen met iets te drinken en heel veel koekjes. Als ook de Duitse scholieren zijn gearriveerd, kunnen we beginnen.

Nadat plaatsvervangend directeur Rohde en de leraren Pustowka en Grasmück ons welkom hebben geheten op het Gymnasium Hamm, mag iedereen een les meelopen met de 11e klas. Deze klas is min of meer vergelijkbaar met onze 5e klas. We kunnen kiezen uit drie vakken: Duits, Physik (natuurkunde) en Biologie. Marjolein, Folke en ik kiezen voor Duits. We volgen een les over communicatie: lichaamstaal, non-verbale en verbale communicatie. Hoe presenteer je jezelf bij een sollicitatiegesprek?

Wat ons meteen al opvalt, is dat echt iedereen goed meedoet in de les. Bij het beantwoorden van vragen wordt er nog net geen ruzie gemaakt om wie het antwoord mag geven. En echt iedereen (niemand uitgezonderd) heeft het huiswerk gemaakt! Dat is bij mij in de klas toch wel ‘iets’ anders… Als wij de leerlingen hier later naar vragen, bevestigen ze dat ze altijd hun huiswerk maken. Ook de leraar bevestigt dat en voegt er aan toe dat deze klas erg gemotiveerd is. Tja, dat is inderdaad te merken…

De les is een blokuur, dus twee keer 45 minuten. Tussen deze lessen is er een pauze van vijf minuten, maar lang niet iedereen maakt daar gebruik van. De meeste leerlingen gaan gewoon verder met het maken van hun opdracht. De pauze is ook niet echt nodig om te eten of te drinken. Dit mag namelijk gewoon in de klas. Vandaar dat ongeveer de helft van de leerlingen met lekkere broodjes uit de kantine de klas binnen komt wandelen.

Het uur is redelijk gevarieerd ingedeeld: als iedereen eindelijk binnen is (wat wel even duurt, de laatste komt namelijk een kwartier te laat nog eens aanzetten) wordt eerst het huiswerk zeer uitgebreid besproken. Vervolgens wordt de klas in groepen ingedeeld en moet er een opdracht gemaakt worden. Deze opdracht gaat aan de hand van een stukje tekst uit een Duits boek. Marjolein, Folke en ik proberen mee te doen. Het valt allemaal goed te volgen, maar omdat de stof ons niet bekend is, luisteren wij meer, dan dat we zelf antwoorden geven. Ten slotte worden de antwoorden gepresenteerd, in een rollenspel, voor de klas. 
Al met al een boeiende les over een onderwerp waar wij het op school nog nooit over gehad hebben…

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger