Het Förderzentrum München Nord
Bezoek aan een Duitse school

Achtergrond - 28 maart 2007

Maandagochtend bezochten we een Duitse school in de achterstandswijk Hasenbergl. We waren er aan het begin nog niet eens over waar de ingang was, maar we werden geholpen door een bekende uit de Salon. Al gauw werden we ontvangen door plaatsvervangend schoolleidster mevrouw Kastner. We kregen een heel gastvrij ontbijt. Ondertussen begon ze met vertellen…

De wijk waar de school staat, is één van de armste wijken in München. Er wonen veel buitenlanders en het is heel erg multicultureel! Er zijn wel veel speeltuinen en parken. Het leven van de kinderen speelt zich af in deze wijk. De kinderen hangen rond op straat en gaan niet veel naar andere delen van de stad. In de vakantie gaan de meeste naar hun vaderland. Ze zijn niet bezig met culturele zaken of reizen. Daar is gewoon geen geld voor.

Een les volgen

Samen met Nadja en Jessica volgde ik een les in een klas met kinderen van 9 tot 12 jaar. Er waren ongeveer vijftien leerlingen waarvan maar twee meisjes. Omdat wij er waren gingen we wat anders doen, dus geen lesstof! We moesten in een kringetje zitten (het duurde wel erg lang om een kring te maken), en iedereen moest zich voorstellen. Daarna gingen we een spelletje doen. Iedereen moest in z’n eigen taal tellen tot 5 of 10 en daarna mochten ze vertellen wat ze in de vakantie hadden gedaan. Dit was erg gezellig en ik heb me super vermaakt! Het klopte wel wat mevrouw Kastner zei, over dat het multicultureel was. Ik heb in de klas maar twee leerlingen ontmoet die dezelfde afkomst hadden. De meeste kinderen waren halfbloedjes. Er waren maar twee jongens die een Duitse ouder hadden.

Thealimuta

Na de les gingen we naar een kerk, voor het vak 'Thealimuta' van lerares Susanne Korbmacher. De leerlingen kregen les in theater (thea), liedjes (li), muziek (mu) en dansen (ta). Ook hier moesten we in een kring zitten, een grotere omdat er nu meerdere klassen bij waren. Als eerste zongen de leerlingen een erg grappig ‘begroetingslied’, super schattig.

Daarna moesten we staan en dansen, wat ik ook erg leuk vond. Na het dansen gingen we zelf meezingen. Eerst zangles, daarna liedjes. Bij zangles moest je woorden zoals 'malaga' in verschillende toonhoogtes zingen. Nou, dat doe ik dus nooit meer, want ik kon er niks van! De liedjes die we zongen waren vaak van Xavier Naidoo. Ik vind hem zelf ook een super goede zanger!

In ieder geval, het maakt niet uit waar je bent. Zolang je maar wat voor je toekomst wilt doen, komt het allemaal wel goed!

Reacties

Geen reacties aanwezig

Maximaal 500 tekens toegestaan

top
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Accepteer Weiger